Artículo
Music teaching and the Spanish Regenerationism: Felipe Pedrell and the Academia Granados
Autor/es | Pacheco Costa, Alejandra |
Departamento | Universidad de Sevilla. Departamento de Educación Artística |
Fecha de publicación | 2020 |
Fecha de depósito | 2024-02-13 |
Publicado en |
|
Resumen | During the last decades of the nineteenth century and the first half of the twentieth, a serious concern regarding the academic credentials of musicians arose in Spain. This movement was led by Francisco Barbieri and Felipe ... During the last decades of the nineteenth century and the first half of the twentieth, a serious concern regarding the academic credentials of musicians arose in Spain. This movement was led by Francisco Barbieri and Felipe Pedrell. Drawing on Krausism and Regenerationism, Pedrell defined the cultural background required by true artists, following an ideal of musicians that went far beyond mere skilled artisans. The aim of this paper is to describe the way this concern developed, and how it influenced the pedagogy undertaken by Enrique Granados in his Academy in Barcelona from 1901 to 1916. In addition, it explores the continuation of Granados’s ideological legacy after his death. The results show the way in which the Regenerationist and Pedrellian ideals were applied and developed within the walls of the Academy. Its activity, carried out even after the Spanish Civil War, contributed to the preservation of Spain’s cultural heritage |
Agencias financiadoras | Fulbright-Ruth Lee Kennedy Grant |
Identificador del proyecto | FRLK-2009/03111637 |
Cita | Pacheco Costa, A. (2020). Music teaching and the Spanish Regenerationism: Felipe Pedrell and the Academia Granados. History of Education, 49 (6), 759-780. https://doi.org/10.1080/0046760X.2020.1745905. |
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver | Descripción |
---|---|---|---|---|
Pacheco_Costa (2020)_Music ... | 1.014Mb | [PDF] | Ver/ | Artículo principal |
Este registro aparece en las siguientes colecciones
Este documento está protegido por los derechos de propiedad intelectual e industrial. Sin perjuicio de las exenciones legales existentes, queda prohibida su reproducción, distribución, comunicación pública o transformación sin la autorización del titular de los derechos, a menos que se indique lo contrario.
Items relacionados
Enseñando items relacionados por título, autor, creador y materia.
-
Artículo
Recursos para la enseñanza de la lectura musical: el uso de los editores de partituras en actividades creativas
Galera Núñez, María del Mar (Universidad de Sevilla: Facultad de Ciencias de la Educación, 2013)El artículo trata de cómo la enseñanza de la notación musical tradicional se puede enriquecer o favorecer a través de la ...
-
Artículo
Music Notation Software as a Means to Facilitate the Study of Singing Musical Scores
Galera Núñez, María del Mar; Tejada Giménez, Jesús; Trigo Sánchez, María Eva (EOS, 2013)Introduction. Learning to read music is a complex task which becomes more difficult if it involves students who have ...
-
Artículo
“Rrrremember me”: criterios de interpretación musical aplicados a la pronunciación del canto, un estudio comparativo
Frutos Domínguez, Rocío de (Universidade Federal de Goiás, Escola de Música e Artes Cênicas, 2021)En sus interpretaciones los cantantes toman decisiones acerca de la pronunciación del texto. Existen distintos criterios ...