Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Ideas centrales del pensamiento pedagógico político de Paulo Freire: dimensiones de análisis

 

Advanced Search
 
Opened Access Ideas centrales del pensamiento pedagógico político de Paulo Freire: dimensiones de análisis
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Central ideas of Paulo Freire's political pedagogic thought: analysis dimensions
Author: Verdeja Muñiz, María
Date: 2018
Published in: Fuentes, 20 (1), 43-56.
Document type: Article
Abstract: Taking as a reference a theoretical model (Lens, 2001) we make an analysis around the central ideas of pedagogical political thought Freire (1921-1997). We offer an analysis focused on the pedagogical-political proposal of the Brazilian educator. For this we take as a starting point five dimensions of education: axiological; dialogical, political, gnoseological and methodological. This analysis will allow us to deepen in aspects of his pedagogical work as well as in the main lines of his thought. For the great Brazilian educator one of the main objectives of education is to transform the world around us into a world more just and kind to all. The educational process, necessarily, entails generating the possibilities of change and starting from the fact that change, although difficult, is possible Tomando como referencia un modelo teórico (Lens, 2001) realizamos un análisis en torno a las ideas centrales del pensamiento pedagógico político Freire (1921-1997). Ofrecemos un análisis centrado en la propuesta pedagógicopolítica del educador brasileño. Para ello tomamos como punto de partida cinco dimensiones de la educación: axiológica; dialógica, política, gnoseológica y metodológica. Dicho análisis nos permitirá profundizar en aspectos de su obra pedagógica así como en las principales líneas de su pensamiento. Para el gran educador brasileño uno de los principales objetivos de la educación es conseguir transformar el mundo que nos rodea en un mundo más justo y amable para todos. El proceso educativo, necesariamente, conlleva generar las posibilidades de cambio y partir del hecho de que el cambio, a pesar de que es difícil, es posible.
Cite: Verdeja Muñiz, M. (2018). Ideas centrales del pensamiento pedagógico político de Paulo Freire: dimensiones de análisis. Fuentes, 20 (1), 43-56.
Size: 569.9Kb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/79449

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)