Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Longitudinal study on social networks as a didactic method

 

Advanced Search
 
Opened Access Longitudinal study on social networks as a didactic method
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Estudio longitudinal sobre redes sociales como método didáctico
Author: Rodríguez Gallego, Margarita R.
López Martínez, Antonia
Navarro Montaño, María José
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica y Organización Educativa
Date: 2018
Published in: Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 12 (24), 85-104.
Document type: Article
Abstract: This article gathers the perceptions of students on social networks, as a didactic method, with the aim of searching and designing didactic strategies to adapt the contents and methodology to the new technological context. The parti- cipants were university students of Early Childhood and Pri- mary Education in 2013-2014 and 2016-2017. A longitudinal study was conducted with a descriptive, non-experimental methodology and the semi-structured questionnaire used was validated through factorial and cluster analyses. The students from both degrees showed a polarization and dis- persion of opinions about social networks, which could be related to a more critical attitude toward their advantages and disadvantages. Este artículo recoge las percepciones de los estudiantes sobre las redes sociales como método didáctico, con el propósito de investigar y diseñar estrategias didácticas para adaptar los contenidos y la metodología al nuevo contexto tecnológico. Los participantes fueron estudiantes universitarios del pro- grama de Educación primaria y de la temprana infancia de los periodos 2013-2014 y 2016-2017. Se hizo un estudio lon- gitudinal con una metodología no-experimental, descriptiva y se validó un cuestionario semi-estructurado a través de aná- lisis factorial y de grupos. Los estudiantes de ambos periodos mostraron una polarización y dispersión de opiniones sobre las redes sociales, lo que podría estar relacionado con una actitud más crítica con respecto a sus ventajas y desventajas.
Cite: Rodríguez Gallego, M.R., López Martínez, A. y Navarro Montaño, M.J. (2018). Longitudinal study on social networks as a didactic method. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 12 (24), 85-104.
Size: 441.7Kb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/85883

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)