Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Las políticas de evaluación educativa en América Latina y el valor social de la educación

 

Advanced Search
 
Opened Access Las políticas de evaluación educativa en América Latina y el valor social de la educación
Cites

Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Educational assessment policies in Latin America
Author: Zacarias, Ivana Griselda
Date: 2018
Published in: Revista Fuentes, 20 (2), 29-35.
Document type: Article
Abstract: The fact that society has acknowledged the social value of education has implied a higher demand for transparency in educational outcomes. For more than 20 years, the implementation and expansion of learning assessment tools in Latin America has come to be probably the most remarkable educational policy given by governments as a response to this demand for transparency, in tandem with the need to find possible explanations for the results. The expansion of the contents and skills that have been assessed, as well as the population on which these tests have been applied, the adherence to international assessments and the creation of autonomous institutes of educational evaluation can be understood under this process. El reconocimiento por parte de la sociedad del valor social de la educación (VSE) ha implicado una demanda por una mayor transparencia de los resultados escolares. Desde hace más de 20 años, la implementación y expansión de dispositivos de evaluación de aprendizajes en América Latina ha proliferado como parte de las políticas educativas más destacadas para dar respuesta a esta demanda de transparencia y a la necesidad de encontrar factores que expliquen dichos resultados educativos. La expansión de los contenidos y habilidades evaluadas, así como la población a la que se ha buscado evaluar respecto de los alcances de la evaluación en sus comienzos, la adhesión a evaluaciones internacionales y la creación de institutos de evaluación autónomos pueden entenderse dentro de este proceso
Cite: Zacarias, I.G. (2018). Las políticas de evaluación educativa en América Latina y el valor social de la educación. Revista Fuentes, 20 (2), 29-35.
Size: 255.9Kb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/81741

DOI: 10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.02

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)