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Analysing teamwork in higher education: an empirical study on the antecedents and consequences of team cohesiveness

 

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Author: Bravo Gil, Rafael
Catalán Gil, Sara
Pina Pérez, José Miguel
Coordinator/Director: Rondán Cataluña, Francisco Javier
Date: 2017
Published in: XXIX Congreso de Marketing AEMARK (2017), p 1483-1493
ISBN/ISSN: 978-84-17129-34-7
Document type: Presentation
Abstract: Uno de los factores más importantes del trabajo en equipo es la cohesión entre sus miembros. Sin embargo, escasos trabajos analizan sus antecedentes y consecuencias. El presente estudio utiliza el modelo Input-Process-Output para analizar el impacto de factores individuales y de la tarea sobre la cohesión del equipo, así como la influencia de la cohesión del equipo sobre la eficacia del mismo. En base a una encuesta a 160 alumnos que realizaron trabajos en grupo, los resultados muestran que el grado de cooperación y el comportamiento colaborativo tienen una influencia positiva en la cohesión del equipo, mientras que la carga de trabajo y la complejidad de la tarea tienen una influencia negativa en la misma. Además, la cohesión del equipo influye positivamente en el aprendizaje percibido, la satisfacción con el trabajo en equipo y la calidad esperada. Finalmente, tanto el aprendizaje percibido como la calidad esperada predicen la satisfacción con el trabajo en equipo. One of the most important components of effective teamwork is cohesiveness. However, few empirical studies on the antecedents and consequences of group cohesiveness exist. In response to this gap, the current study draws on the Input-Process-Output model of team effectiveness to investigate the impact of individual and task factors on team cohesiveness, as well as the influence of team cohesiveness on students’ perceived learning, satisfaction with teamwork, and expected quality in the outcome. Based on a survey of 160 undergraduate students who worked in groups, the findings show that cooperativeness and collaborative behaviour have a positive influence on team cohesiveness, while workload and task complexity have a negative influence on it. Additionally, team cohesiveness is positively related to perceived learning, satisfaction with teamwork, and expected quality. Finally, both perceived learning and expected quality predict satisfaction with teamwork.
Cite: Bravo Gil, R., Catalán Gil, S. y Pina Pérez, J.M. (2017). Analysing teamwork in higher education: an empirical study on the antecedents and consequences of team cohesiveness. En XXIX Congreso de Marketing AEMARK (1483-1493), Sevilla: ESIC.
Size: 598.9Kb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/78135

This work is under a Creative Commons License: 
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