Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

When do tourists really enjoy authentic and exotic food experiences? Product adaptation and tourists’ attitudes

 

Advanced Search
 
Opened Access When do tourists really enjoy authentic and exotic food experiences? Product adaptation and tourists’ attitudes
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Author: Antón Martín, Carmen
Camarero Izquierdo, Carmen
Laguna García, Marta
Coordinator/Director: Rondán Cataluña, Francisco Javier
Date: 2017
Published in: XXIX Congreso de Marketing AEMARK (2017), p 1038-1055
ISBN/ISSN: 978-84-17129-34-7
Document type: Presentation
Abstract: Gastronomy is an essential component of the travel experience.The current paper analyses the extent to which the perceived authenticity in the local food, the degree of adaptation and the cultural contrast determine tourist memorable experiences. Moreover, it proposes the moderating effect of searching for authenticity and adaptation ability. Results from a sample of international tourists in Segovia who tasted a typical dish “cochinillo” (roasted suckling pig) support the positive effect of authenticity and cultural contrast in the perceived experience, whereas the product adaptation reduces the perception of authenticity and cultural contrast. Authenticity has a greater effect on the experience perception when the tourists search for it and individuals are less influenced by the cultural contrast when they are unable to adapt themselves to different cultures. La gastronomía es un componente esencial de la experiencia de los viajeros. El presente trabajo analiza el efecto de la autenticidad percibida y del contraste cultural en la experiencia gastronómica de los turistas. Además, se propone el efecto moderador de la búsqueda de autenticidad y la capacidad de adaptación del turista en dicha relación. Los resultados obtenidos con una muestra de turistas internacionales que han probado la gastronomía típica (cochinillo) de una ciudad con un claro posicionamiento gastronómico-cultural (Segovia) apoya el efecto positivo de la autenticidad y el contraste cultural sobre la experiencia percibida mientras que la adaptación del producto reduce la autenticidad y el contraste cultural. Además, se prueba que la autenticidad posee un efecto mayor sobre la experiencia percibida cuando los turistas realmente la buscan mientras que los individuos con mayor capacidad de adaptación son menos sensibles al contraste cultural de la experiencia.
Cite: Antón Martín, C., Camarero Izquierdo, C. y Laguna García, M. (2017). When do tourists really enjoy authentic and exotic food experiences? Product adaptation and tourists’ attitudes. En XXIX Congreso de Marketing AEMARK (1038-1055), Sevilla: ESIC.
Size: 1.104Mb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/78109

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)