Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

El patrocinio solidario en el fútbol español. El caso de la Liga BBVA: De lo global a lo local

 

Advanced Search
 
Opened Access El patrocinio solidario en el fútbol español. El caso de la Liga BBVA: De lo global a lo local
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: The solidarity in sponsorships in Spanish football. The BBVA League: from global to local
Author: Lobillo, Gema
Ginesta Portet, Xavier
Badia, Jordi
Date: 2016
Published in: Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 32, 1-15.
Document type: Article
Abstract: El FC Barcelona, el Málaga CF y el Granada CF son los tres equipos que, en la temporada 2013-14, desarrollaron estrategias de patrocinio solidario en la Liga BBVA. El objetivo de este artículo es analizar dichas estrategias para poder valorar su rentabilidad económica y, sobretodo, en concepto de capital-imagen. A partir del estudio de caso, se describe el acuerdo entre el FC Barcelona y Unicef (2006), entre el Málaga CF y UNESCO (2011) y el programa “Hijos del fútbol” del Granada CF (2013). El artículo ilustra, no solo diversos niveles de aprovechamiento de dichas estrategias, sino también objetivos diferentes por parte de los clubes a la hora de concebirlas. FC Barcelona, Málaga CF and Granada CF were the Spanish soccer clubs that, in the 2013-14 season, had non-profit sponsorship agreements. The aim of this article is to examine these sponsorship strategies in order to analyze their rendibility, not only in economical terms but also taking into account benefits for their corporate image. Using a study case methodology, the article describes the agreement between FC Barcelona and Unicef (2006), between Málaga CF and UNESCO (2011) and the spronsorship program ‘Hijos del fútbol’ [Soons of football] of Granada CF (2013). This article concludes that these clubes, not only had different outcomes from these agreements, but also they had very different objectives in the moment they conceive them.
Cite: Lobillo, G., Ginesta, X. y Badia, J. (2016). El patrocinio solidario en el fútbol español. El caso de la Liga BBVA: De lo global a lo local. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 32, 1-15.
Size: 246.3Kb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/66511

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)