Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Los observadores ante el ciberacoso (cyberbullying)

 

Advanced Search
 
Opened Access Los observadores ante el ciberacoso (cyberbullying)
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Author: González Arévalo, Blanca
Date: 2015
Published in: Revista Investigación en la Escuela, 87, 81-90.
Document type: Article
Abstract: El objetivo de este estudio es conocer la prevalencia de observación de ciberacoso en escolares de Educación Secundaria Obligatoria (ESO), y el comportamiento o reacciones que tienen ante este fenómeno. Se trata de un estudio transversal, descriptivo y observacional en dos centros escolares de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) de Toledo. Se estudian 190 alumnos y alumnas de 11 a 16 años. Se utilizó el CCB. Cuestionario de Cyberbullying de Garaigordobil y Fernández-Tomé. El 74,2% de los alumnos han observado algunas de las formas de este tipo de acoso como el robo de contraseña, emisión de mensajes ofensivos a través de móvil y/o internet. Los alumnos que observan este tipo de acoso lo comentan antes a sus compañeros que a los adultos. Las estrategias para luchar contra el ciberacoso pueden dirigirse también hacia los observadores de este tipo de conductas. The aim of this study is to know the prevalence of observation of cyberbullying among Secondary School students as well as their behavior and response when facing this situation. We designed a transversal, descriptive and observational study in two Secondary School students in Toledo (Spain). The sample comprised 190 students of both genders and ages between 11 and 16 years. It was used the CCB. Questionnaire of cyberbullying from Garaigordobil y Fernández-Tomé. Results indicated that 74, 2% of them have observed someone of the forms of this type of harassment such as stealing the password, sending offensive messages through the mobile phone or internet. The students that observe this type of harassment, tell their classmates before adults. We can focus the strategies for fighting against cyberbullying towards the observers too.
Cite: González Arévalo, B. (2015). Los observadores ante el ciberacoso (cyberbullying). Revista Investigación en la Escuela, 87, 81-90.
Size: 161.8Kb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/59696

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)