Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Las infraestructuras de recarga y el despegue del vehículo eléctrico

 

Advanced Search
 
Opened Access Las infraestructuras de recarga y el despegue del vehículo eléctrico
Cites

Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Charging infrastructure and the launch of electric vehicle
Author: Miranda Hernández, José María
Iglesias González, María Nieves
Coordinator/Director: Carranza Mora, Francisco
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería Química
Date: 2015
Published in: Observatorio Medioambiental, 18, 57-85.
Document type: Article
Abstract: Este trabajo revisa la evolución y estado actual de la automoción eléctrica; analiza las ventajas ambientales, de eficiencia energética y de costes del motor eléctrico frente al de combustión interna; y presenta como limitaciones para el uso del vehículo eléctrico, el desarrollo actual de las baterías recargables y la lenta implantación de electrolineras. Con el objetivo de contribuir al desarrollo de una actividad económica respetuosa con el medio ambiente y basada en nuevas tecnologías, se proyecta, a partir de experiencias previas, una instalación de puntos de recarga para una ciudad de 50.000 habitantes con un parque de 100 vehículos eléctricos que dispone de dos plazas de recarga rápida (poste trifásico 400V CA), siete plazas de recarga lenta (postes monofásicos 230V CA) y de 50 módulos fotovoltaicos que producen diariamente la energía equivalente a la recarga lenta de un vehículo en los meses fríos y de dos en los meses cálidos. This paper reviews the evolution and current state of the electric car; analyzes the advantages of the electric motor versus the internal combustion engine which are: less harmful to the environment, energy efficiency and cost; and shows the present development of rechargeable batteries and the slow implementation of EV charging stations as limitations on the use of electric vehicles. With the aim of contributing to the development of an economic activity that is eco-friendly and based on new technologies, from former experiences, an installation for electric charging in a 50,000 inhabitants town with a fleet of 100 electric vehicles is projected. It has two parking places for fast recharge (three-phase 400V AC), seven for slow recharge (single-phase 230V AC) and 50 photovoltaic modules that daily produce the equivalent energy for the slow recharge of one vehicle in the colder months and two in the warmer ones. Cet article examine l'évolution et l'état de l'art de la voiture électrique; il analyse les avantages environnementales, d’efficacité énergetique et des coûts du moteur électrique contre le moteur à combustion interne; il montre comme limitation sur...
[See more]
Cite: Miranda Hernández, J.M. y Iglesias González, M.N. (2015). Las infraestructuras de recarga y el despegue del vehículo eléctrico. Observatorio Medioambiental, 18, 57-85.
Size: 1.433Mb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/50378

DOI: 10.5209/rev_OBMD.2015.v18.51285

See editor´s version
See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)