dc.creator | Colombo López, María Lorena | es |
dc.date.accessioned | 2020-07-10T08:55:02Z | |
dc.date.available | 2020-07-10T08:55:02Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Colombo López, M.L. (2019). When bilingualism goes beyond one's extectations: the learning of cognates amongst adult EFL students. Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 1 Monográfico, 89-121. | |
dc.identifier.issn | 1576-5059 | es |
dc.identifier.issn | 2253-8283 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/99186 | |
dc.description.abstract | Learning a foreign language (FL) is often perceived as a difficult objective
to accomplish by adult learners. This is the case of Spanish adult learners
who resume their Secondary Education studies and are required to study
English as a mandatory subject, even if they have had little or no contact
with the FL before. Therefore, neither educational authorities nor teachers
support the implementation of a bilingual program since they consider
these students’ success in it would be limited.
Research suggests that vocabulary plays a crucial role in learners’ FL
overall competence and that adult beginners benefit from explicit training
in vocabulary acquisition strategies. The present study examines the role
of Spanish-English cognates and a technology-based approach in the
improvement of learners’ lexical knowledge. An experimental and a control group from the same adult education centre were recruited for the study.
While the control group continued with regular instruction, the experimental
group received teaching in cognate awareness as a learning strategy.
Along with this training, participants completed a Massive Online Open
Course (MOOC) focused on the self-study of 1,000 highly frequent English
words, among which cognates played a salient role. Both groups completed
a vocabulary test before and after the intervention period, with the
experimental group significantly outperforming the control group.
Therefore, as predicted by previous studies, explicit training in cognates
fosters the acquisition of FL lexical competence by assisting the learning
of less-proficient students, such as those enrolled in Adult Education. | es |
dc.description.abstract | Los adultos suelen considerar el aprendizaje de una lengua extranjera
(LE) como un objetivo difícil de alcanzar. Este es el caso de alumnos
españoles que retoman sus estudios de Educación Secundaria y cursan
inglés de manera obligatoria, a pesar de su poco o nulo contacto previo
con la LE. Así pues, ni las autoridades educativas ni los profesores
apuestan por la implantación de un programa bilingüe al considerar que
el éxito de estos alumnos en él sería limitado.
Las investigaciones sugieren que el vocabulario juega un papel significativo
en la competencia general de una LE y que los adultos noveles se benefician
de la formación explícita en estrategias de adquisición de vocabulario.
Este estudio examina el papel de los cognados español-inglés y la
aplicación de un enfoque tecnológico en la mejora de la competencia
léxica. Para el estudio, se tomaron dos grupos del mismo centro de adultos.
El grupo experimental recibió instrucción en el reconocimiento de
cognados como estrategia de aprendizaje, junto con un curso en línea
centrado en el autoaprendizaje de 1000 palabras frecuentes en inglés,
entre las cuales los cognados tenían un papel significativo. Antes y después
de la intervención, ambos grupos completaron un test de vocabulario que
arrojó unos resultados significativamente superiores en el grupo
experimental. Así pues, tal y como predijeron estudios anteriores, la
enseñanza explícita de cognados fomenta la adquisición de la competencia
léxica, ayudando en el aprendizaje a aquellos alumnos menos competentes,
como los que cursan Educación de Adultos. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 33 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 1 Monográfico, 89-121. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | FL | es |
dc.subject | Adult learners | es |
dc.subject | Vocabulary knowledge | es |
dc.subject | Cognate awareness | es |
dc.subject | LE | es |
dc.subject | Aprendices adultos | es |
dc.subject | Conocimiento de vocabulario | es |
dc.subject | Identificación de cognados | es |
dc.title | When bilingualism goes beyond one's extectations: the learning of cognates amongst adult EFL students | es |
dc.title.alternative | Cuando el bilingüísmo supera nuestras expectativas: el aprendizaje de cognados en estudiantes adultos de ILE | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://dx.doi.org/10.12795/elia.mon.2019.i19.05 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/elia.mon.2019.i19.05 | es |
dc.journaltitle | Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada | es |
dc.publication.issue | 1 Monográfico | es |
dc.publication.initialPage | 89 | es |
dc.publication.endPage | 121 | es |