dc.creator | Sánchez, Jorge Alberto | es |
dc.date.accessioned | 2020-07-08T11:47:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-08T11:47:34Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Sánchez, J.A. (2018). Applicability and variation of Swales' Cars model to applied linguistics article abstracts. Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 18, 213-240. | |
dc.identifier.issn | 1576-5059 | es |
dc.identifier.issn | 2253-8283 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/99040 | |
dc.description.abstract | This study examines, from a diachronic-comparative perspective, the
applicability and variation of the Create a Research Space (CARS) model
to informative abstracts of empirical applied linguistics research articles
(RAs) in English published in two high impact academic journals (TESOL
Quarterly and Reading Research Quarterly). A pilot study of a smaller
sample of 20 abstracts chosen from the 92-abstract corpus published in a
twenty-year period (1981–2001) with a five-year interval between each
year of publication showed that CARS was applicable to only part of the
data and that there were also other rhetorical categories not captured by
this framework. The move-step analysis of the 92-abstract corpus indicated
that ‘Announcing present research’, within the move ‘Occupying the niche’,
was the most commonly used step and with the most variation over time. As
regards the categories not captured by CARS, it was found that the step
‘Drawing conclusions’, within the move ‘Discussing the research’, was employed in almost half of the abstracts of the corpus and it also varied in
the years analyzed. The moves ‘Occupying the niche’ and the sections not
captured by CARS, i.e., ‘Describing the methodology’, ‘Summarizing the
results’, and ‘Discussing the research’, were the most commonly used and
with most variation in the corpus over time. These results suggest that most
authors from both journals announce the present research and to inform
about the rest of the RA, they include the rhetorical sections ‘Describing
the methodology’, ‘Summarizing the results’, and ‘Discussing the research’. | es |
dc.description.abstract | Este estudio examina, desde una perspectiva diacrónica-comparativa, la
aplicabilidad y variación del modelo CARS en resúmenes informativos de
artículos de investigación (AI) empírica en inglés del campo de la
lingüística aplicada publicados en dos revistas de alto impacto académico
(TESOL Quarterly y Reading Research Quarterly). Un estudio piloto de
una muestra más pequeña de 20 resúmenes seleccionados del corpus de 92
resúmenes publicados en un período de veinte años (1981-2001) con
intervalos de cinco años entre cada año de publicación mostró que CARS
era aplicable sólo a una parte de los datos y que además existían otras
secciones retóricas no contempladas por este modelo. El análisis de
movimientos y pasos del corpus de 92 resúmenes indicó que el paso más
usado y con más variación a lo largo del tiempo fue ‘Anunciar la presente
investigación’ del movimiento ‘Ocupar el nicho’. Respecto a las categorías
no contempladas por CARS, se encontró que el paso ‘Sacar conclusiones’,
dentro del movimiento ‘Discutir la investigación’, se usó en casi la mitad
de los resúmenes y que este empleo varió en los años analizados. Los
movimientos ‘Ocupar el nicho’ y las secciones no contempladas por CARS,
es decir, ‘Describir la metodología’, ‘Resumir los resultados’ y ‘Discutir la
investigación’, fueron los más empleados y con más variación en el corpus
a lo largo del tiempo. Estos resultados sugieren que la mayoría de los
autores de ambas revistas anuncian la presente investigación e incluyen,
para informar sobre el resto del AI, las secciones retóricas ‘Describir la
metodología’, ‘Resumir los resultados’ y ‘Discutir la investigación’. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 28 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 18, 213-240. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Informative abstracts | es |
dc.subject | CARS | es |
dc.subject | Applied linguistics | es |
dc.subject | Moves | es |
dc.subject | Steps | es |
dc.subject | Resúmenes informativos | es |
dc.subject | Lingüística aplicada | es |
dc.subject | Movimientos | es |
dc.subject | Pasos | es |
dc.title | Applicability and variation of Swales' Cars model to applied linguistics article abstracts | es |
dc.title.alternative | La aplicabilidad y variación del modelo Cars de Swales en resúmenes de artículos sobre lingüística aplicada | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://dx.doi.org/10.12795/elia.2018.i18.09 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/elia.2018.i18.09 | es |
dc.journaltitle | Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada | es |
dc.publication.issue | 18 | es |
dc.publication.initialPage | 213 | es |
dc.publication.endPage | 240 | es |