Mostrar el registro sencillo del ítem

Artículo

dc.creatorSánchez, Jorge Albertoes
dc.date.accessioned2020-07-08T11:47:34Z
dc.date.available2020-07-08T11:47:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSánchez, J.A. (2018). Applicability and variation of Swales' Cars model to applied linguistics article abstracts. Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 18, 213-240.
dc.identifier.issn1576-5059es
dc.identifier.issn2253-8283es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/99040
dc.description.abstractThis study examines, from a diachronic-comparative perspective, the applicability and variation of the Create a Research Space (CARS) model to informative abstracts of empirical applied linguistics research articles (RAs) in English published in two high impact academic journals (TESOL Quarterly and Reading Research Quarterly). A pilot study of a smaller sample of 20 abstracts chosen from the 92-abstract corpus published in a twenty-year period (1981–2001) with a five-year interval between each year of publication showed that CARS was applicable to only part of the data and that there were also other rhetorical categories not captured by this framework. The move-step analysis of the 92-abstract corpus indicated that ‘Announcing present research’, within the move ‘Occupying the niche’, was the most commonly used step and with the most variation over time. As regards the categories not captured by CARS, it was found that the step ‘Drawing conclusions’, within the move ‘Discussing the research’, was employed in almost half of the abstracts of the corpus and it also varied in the years analyzed. The moves ‘Occupying the niche’ and the sections not captured by CARS, i.e., ‘Describing the methodology’, ‘Summarizing the results’, and ‘Discussing the research’, were the most commonly used and with most variation in the corpus over time. These results suggest that most authors from both journals announce the present research and to inform about the rest of the RA, they include the rhetorical sections ‘Describing the methodology’, ‘Summarizing the results’, and ‘Discussing the research’.es
dc.description.abstractEste estudio examina, desde una perspectiva diacrónica-comparativa, la aplicabilidad y variación del modelo CARS en resúmenes informativos de artículos de investigación (AI) empírica en inglés del campo de la lingüística aplicada publicados en dos revistas de alto impacto académico (TESOL Quarterly y Reading Research Quarterly). Un estudio piloto de una muestra más pequeña de 20 resúmenes seleccionados del corpus de 92 resúmenes publicados en un período de veinte años (1981-2001) con intervalos de cinco años entre cada año de publicación mostró que CARS era aplicable sólo a una parte de los datos y que además existían otras secciones retóricas no contempladas por este modelo. El análisis de movimientos y pasos del corpus de 92 resúmenes indicó que el paso más usado y con más variación a lo largo del tiempo fue ‘Anunciar la presente investigación’ del movimiento ‘Ocupar el nicho’. Respecto a las categorías no contempladas por CARS, se encontró que el paso ‘Sacar conclusiones’, dentro del movimiento ‘Discutir la investigación’, se usó en casi la mitad de los resúmenes y que este empleo varió en los años analizados. Los movimientos ‘Ocupar el nicho’ y las secciones no contempladas por CARS, es decir, ‘Describir la metodología’, ‘Resumir los resultados’ y ‘Discutir la investigación’, fueron los más empleados y con más variación en el corpus a lo largo del tiempo. Estos resultados sugieren que la mayoría de los autores de ambas revistas anuncian la presente investigación e incluyen, para informar sobre el resto del AI, las secciones retóricas ‘Describir la metodología’, ‘Resumir los resultados’ y ‘Discutir la investigación’.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent28 p.es
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofElia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 18, 213-240.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectInformative abstractses
dc.subjectCARSes
dc.subjectApplied linguisticses
dc.subjectMoveses
dc.subjectStepses
dc.subjectResúmenes informativoses
dc.subjectLingüística aplicadaes
dc.subjectMovimientoses
dc.subjectPasoses
dc.titleApplicability and variation of Swales' Cars model to applied linguistics article abstractses
dc.title.alternativeLa aplicabilidad y variación del modelo Cars de Swales en resúmenes de artículos sobre lingüística aplicadaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://dx.doi.org/10.12795/elia.2018.i18.09es
dc.identifier.doi10.12795/elia.2018.i18.09es
dc.journaltitleElia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicadaes
dc.publication.issue18es
dc.publication.initialPage213es
dc.publication.endPage240es

FicherosTamañoFormatoVerDescripción
09_JA-Sanchez.pdf246.7KbIcon   [PDF] Ver/Abrir  

Este registro aparece en las siguientes colecciones

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional