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dc.creatorSánchez-Gey Valenzuela, Nuriaes
dc.date.accessioned2019-09-20T09:25:24Z
dc.date.available2019-09-20T09:25:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSánchez-Gey Valenzuela, N. (2019). False news and the work of information professionals in the coverage of events. IROCAMM: International Review of Communication and Marketing Mix, 2 (1), 74-86.
dc.identifier.issne 2605/0447es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/89227
dc.description.abstractIn this article we wanted to analyze the increase of false news or fake news and its relationship with the work of television journalists in the coverage of events. The realization of this study is justified since this fact can not only influence the journalistic work, but also the information that reaches the spectators and their conception of the world. For the study we have used methodologically the structural approach and the professional empiricism. Within the main findings it is demonstrated that the falsified news hide interests that are over the margin of maneuver that the journalist of foot has to avoid them. Also, television companies -which are the ones that ultimately control what information they give or not- decide to include falsified news for the economic benefit that they may entail. This false news is affecting the fundamental right of Spanish citizens and therefore distorting the role of the media and, in particular, the social function that journalists have entrusted. The biggest limitation of this study is that the professionals who have been part of it work for a means of communication and this fact has been able to condition their participation.es
dc.description.abstractEn este artículo hemos querido analizar el aumento de noticias falseadas o fake news y su relación con la labor de los periodistas televisivos en la cobertura de sucesos. La realización de este estudio queda justificada ya que este hecho puede no sólo influir en la labor periodística, sino en las informaciones que llegan a los espectadores y a su concepción del mundo. Para el estudio hemos utilizado metodológicamente el enfoque estructural y el empirismo profesional. Dentro de los principales hallazgos queda demostrado que las noticias falseadas esconden intereses que están por encima del margen de maniobra que tiene el periodista de a pie para evitarlas. Asimismo, las empresas televisivas -que son las que controlan finalmente qué informaciones dan o no- deciden incluir noticias falseadas por el beneficio económico que pueden conllevar. Estas noticias falseadas están afectando al derecho fundamental de los ciudadanos españoles y por tanto desvirtuando el papel de los medios de comunicación y, en concreto, la función social que los periodistas tienen encomendada. La mayor limitación de este estudio es que los profesionales que han formado parte de él trabajan para un medio de comunicación y este hecho ha podido condicionar su participación..es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofIROCAMM: International Review of Communication and Marketing Mix, 2 (1), 74-86.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFake newses
dc.subjectIncidentses
dc.subjectJournalistes
dc.subjectMass mediaes
dc.subjectNewses
dc.subjectRight to informationes
dc.subjectSocial networkses
dc.subjectDerecho a la informaciónes
dc.subjectMedios de comunicaciónes
dc.subjectNoticias falseadases
dc.subjectSucesoses
dc.subjectPeriodistases
dc.subjectRedes socialeses
dc.titleFalse news and the work of information professionals in the coverage of eventses
dc.title.alternativeLas noticias falseadas y la labor de los profesionales de la información en la cobertura de sucesoses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversioninstitucional.us.es/revistas/IROCAMM/2_2019/False_news_SANCHEZ-GEY_IROCAMM_jul19.pdfes
dc.identifier.doi10.12795/IROCAMM.2019.v02.i01.07es
idus.format.extent12es
dc.journaltitleIROCAMM: International Review of Communication and Marketing Mixes
dc.publication.volumen2es
dc.publication.issue1es
dc.publication.initialPage74es
dc.publication.endPage86es

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