Artículo
Digital inclusion from an intergenerational perspective: promoting the development of digital and media literacy among older people from a young adult perspective
Título alternativo | Inclusión digital desde una perspectiva intergeneracional: promover el desarrollo de la alfabetización digital y mediática entre las personas mayores desde la perspectiva de los jóvenes-adultos |
Autor/es | Tomczyk, Lucas
Haenens, Leen d' Gierszewski, Dorota Sepielak, Dominica |
Fecha de publicación | 2023-09-01 |
Fecha de depósito | 2023-11-22 |
Publicado en |
|
Resumen | Digital exclusion is a challenging phenomenon in many countries. The low level of digital and media competences among senior citizens raises many questions about the effectiveness of existing digital inclusion activities. ... Digital exclusion is a challenging phenomenon in many countries. The low level of digital and media competences among senior citizens raises many questions about the effectiveness of existing digital inclusion activities. This article fills a gap related to the development of digital competences from an intergenerational perspective. The paper answers the questions of 1) how to promote digital inclusion among seniors citizens, and 2) what role in the effective promotion of the development of digital competences could be played by young people. The paper used a standardised interview technique involving 22 young adults in Poland (20-35 years old) who reported on eleven ways to promote digital inclusion activities among seniors, and eight techniques that relate to the intergenerational development of digital and media competence. La exclusión digital es un fenómeno desafiante en muchos países. El bajo nivel de competencias digitales y mediáticas entre las personas mayores plantea muchas preguntas sobre la efectividad de las actividades de inclusión ... La exclusión digital es un fenómeno desafiante en muchos países. El bajo nivel de competencias digitales y mediáticas entre las personas mayores plantea muchas preguntas sobre la efectividad de las actividades de inclusión digital existentes. Este artículo llena un vacío relacionado con el desarrollo de competencias digitales desde una perspectiva intergeneracional. El artículo responde a las preguntas de 1) cómo promover la inclusión digital entre las personas mayores, y 2) qué papel en la promoción efectiva del desarrollo de competencias digitales pueden desempeñar los jóvenes. El estudio utilizó una técnica de entrevista estandarizada que involucró a 22 jóvenes-adultos (20-35 años) que informaron sobre once formas de promover actividades de inclusión digital entre las personas mayores y ocho técnicas relacionadas con el desarrollo intergeneracional de la competencia digital y mediática. |
Cita | Tomczyk, L., Haenens, L.d., Gierszewski, D. y Sepielak, D. (2023). Digital inclusion from an intergenerational perspective: promoting the development of digital and media literacy among older people from a young adult perspective. Pixel-Bit. Revista de Medios y Comunicación., 4 (68), 115-154. https://doi.org/10.12795/pixelbit.97922. |
Este registro aparece en las siguientes colecciones
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Items relacionados
Enseñando items relacionados por título, autor, creador y materia.
-
Artículo
Digital ascetism for everyday life
Valeeva, Elvira; Penner, Regina; Sosnovskhih, Elena (Universidad de Sevilla, 2023)A new technological paradigm integrating information and communication technologies radically and ...
-
Artículo
El aprendizaje de las mujeres de las redes sociales y su incidencia en la competencia digital
Rebollo Catalán, María Ángeles; Vico Bosch, Alba; García Pérez, Rafael (IS+D Fundación para la Investigación Social Avanzada, 2015)La web 2.0 y, en especial, las redes sociales han cambiado la ecología del aprendizaje, ampliando y diversificando las ...
-
Artículo
The problem of discourse in the context of digital routine
Artur Dydrov; Regina Penner (2022)Digital routine, associated with the total spread of communication technologies, challenges the existing discursive ...