dc.creator | Villafañe, Ana | es |
dc.creator | Espín López, Laura | es |
dc.creator | Salmerón Martínez, Diego | es |
dc.creator | Sánchez López, María del Pino | es |
dc.date.accessioned | 2023-11-22T09:34:25Z | |
dc.date.available | 2023-11-22T09:34:25Z | |
dc.date.issued | 2022-05-31 | |
dc.identifier.citation | Villafañe, A., Espín López, L., Salmerón Martínez, D. y Sánchez López, M.d.P. (2022). Relationships between Academic Engagement and Personality Factors in Nursing Students. Revista Fuentes, 24 (2), 137-148. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19025. | |
dc.identifier.issn | 1575-7072 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/151304 | |
dc.description.abstract | Academic Engagement is defined as a psychological state of accomplishment and commitment to the task performed. Personality factors can help to understand why, some students show a positive mental state related to their studies and others show a lack of engagement. The aim of this study was to determine the personality characteristics of a sample of nursing students based on the Big Five model and to analyze the differences in engagement. The sample consisted of 90 nursing students. Pearson's correlation coefficients were calculated, and a multivariate analysis of variance was performed. The results showed that the existence of engagement is positively associated with Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness, and Openness, and negatively associated with the Neuroticism personality trait. The students classified in the first cluster, which was defined by a profile with high neuroticism and low scores on the rest of the personality traits, had a lower presence of engagement. In the second cluster, defined by low Neuroticism and high Extraversion, Agreeableness, Openness and Conscientiousness, the presence of engagement was higher. In conclusion, assessments of personality and engagement can be useful measurement tools to find out about students’ academic performance and be able to carry out strategies aimed at preventing the consequences of academic stress in the most vulnerable students. | es |
dc.description.abstract | El concepto de compromiso académico se define como un estado psicológico de realización y compromiso con la tarea
realizada. Los factores de personalidad pueden ayudar a comprender por qué algunos estudiantes muestran un estado
mental positivo relacionado con sus estudios y otros muestran una falta de implicación. El objetivo del presente estudio
fue analizar las características de personalidad de una muestra de estudiantes de enfermería basada en el modelo Big
Five y analizar las diferencias en la implicación académica a partir de estos perfiles. Los participantes fueron 90
estudiantes de enfermería. Se calcularon los coeficientes de correlación de Pearson y se realizó un análisis de varianza
multivariado. Los resultados mostraron que la existencia de implicación académica se asocia positivamente con
Extraversión, Amabilidad, Responsabilidad y Apertura, y negativamente con Neuroticismo. Los estudiantes clasificados
en el primer clúster, definido por un perfil de Neuroticismo alto y puntuaciones bajas en el resto de rasgos de personalidad,
tuvieron una menor presencia de implicación académica. En el segundo grupo, definido por bajo Neuroticismo y alta
Extraversión, Amabilidad, Apertura y Responsabilidad, la presencia de implicación fue mayor. En conclusión, las
evaluaciones de personalidad e implicación académica pueden ser herramientas de medición útiles para conocer el
funcionamiento académico de los estudiantes y poder llevar a cabo estrategias encaminadas a prevenir las consecuencias
del estrés académico en los alumnos más vulnerables | es |
dc.format.extent | 11 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Editorial Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Revista Fuentes, 24 (2), 137-148. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Admission requirements | es |
dc.subject | Educational psychology | es |
dc.subject | Nursing | es |
dc.subject | Personality | es |
dc.subject | University students | es |
dc.subject | Academic engagement | es |
dc.subject | Condiciones de admisión | es |
dc.subject | Psicología de la educación | es |
dc.subject | Enfermería | es |
dc.subject | Personalidad | es |
dc.subject | Estudiantes universitarios | es |
dc.subject | Compromiso académico | es |
dc.title | Relationships between Academic Engagement and Personality Factors in Nursing Students | es |
dc.title.alternative | Relación entre compromiso académico y factores de personalidad en estudiantes de enfermería | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19025 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/revistafuentes.2022.19025 | es |
dc.journaltitle | Revista Fuentes | es |
dc.publication.volumen | 24 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 137 | es |
dc.publication.endPage | 148 | es |