NombreCortés Vega, María Dolores
DepartamentoFisioterapia
Área de conocimientoFisioterapia
Categoría profesionalProfesora Titular de Universidad
Correo electrónicoSolicitar
           
  • Nº publicaciones

    31

  • Nº visitas

    7010

  • Nº descargas

    8275


 

Artículo
IconIcon

Age related changes in the Q angle of non-professional football players

Escamilla Martínez, Elena; Sánchez Martín, Fátima; Ramos Ortega, Javier; González García, Paula; Cortés Vega, María Dolores; Fernández Seguín, Lourdes María;  (ELSEVIER SCI LTD, 2023)
Background Football practice involves a great muscular demand, leading to the development of the lower limbs that, on ...
Artículo
Icon

Short-Term Effect of Spinal Manipulation on the Magnitude of EXOPHORIA in Adults Who Are Asymptomatic: A Randomized Controlled Trial

Fernández Seguín, Lourdes María; Peinado-Asensio, Manuel; Díaz Mancha, Juan Antonio; Cortés Vega, María Dolores; Heredia Rizo, Alberto Marcos (2023)
Objective: This study aimed to assess the immediate and short-term effects of cervical spinal manipulation, compared with ...
Artículo
Icon

Short-term effect of spinal manipulation on the magnitude of exophoria in asymptomatic adults: a randomized controlled trial

Fernández Seguín, Lourdes María; Peinado-Asensio, Manuel; Díaz Mancha, Juan Antonio; Cortés Vega, María Dolores; Heredia Rizo, Alberto Marcos (2023)
Objective: The present study aimed to assess the immediate and short-term effect of cervical spinal manipulation (SM), ...
Artículo
Icon

Dropout rate in randomised controlled trials of balance and gait rehabilitation in multiple sclerosis: is it expected to be different for virtual reality-based interventions? A systematic review with meta-analysis and meta-regression

Casuso-Holgado, María Jesús; Garcia Muñoz, Cristina; Martín-Valero, Rocío; Lucena-Antón, David; Moral-Muñoz, José A.; Cortés Vega, María Dolores (SPRINGER LONDON LTD, 2023)
To assess and meta-analyse the pooled dropout rate from the randomised control trilas that use virtual reality for balance ...
Tesis Doctoral
Icon

Efectividad clínica de la app Rehand en la rehabilitación de la afectación de muñeca, mano y dedos

Blanquero Villar, Jesús; Cortés Vega, María Dolores (2022)
La función de la mano es crucial para las actividades de la vida diaria, ya que su realización generalmente requiere de ...
Artículo
Icon

Impact of lack of face-to-face schooling during COVID-19 confinement on family quality of life of children with disabilities and typical development

Palomo-Carrión, Rocío; Romero-Galisteo, Rita Pilar; Romay-Barrero, Helena; Cortés Vega, María Dolores; Casuso-Holgado, María Jesús; Piñero Pinto, Elena (SAGE Journals, 2022)
Objective: The aim of this study was to analyze the impact of the lack of face-to-face schooling during the COVID-19 ...
Artículo
Icon

Measuring mechanical properties of spastic muscles after stroke. Does muscle position during assessment really matter?

García-Bernal, María-Isabel; González García, Paula; Casuso-Holgado, María Jesús; Cortés Vega, María Dolores; Heredia Rizo, Alberto Marcos (Elsevier, 2022)
Objective: To investigate the influence of muscle position (relaxed vs stretched) on muscle mechanical properties and the ...
Artículo
Icon

Immersive Virtual Reality and Vestibular Rehabilitation in Multiple Sclerosis: Case Report

García-Muñoz, Cristina; Cortés Vega, María Dolores; Hernández Rodríguez, Juan Carlos; Fernández Seguín, Lourdes María; Escobio Prieto, Isabel; Casuso-Holgado, María Jesús (JMIR Publications, 2022)
Background: Dizziness and imbalance are common and disabling symptoms in patients with multiple sclerosis (MS) and are ...
Artículo
Icon

Students with disabilities at university: benefits and challenges from the best faculty members’ experiences

Carballo Delgado, Rafael; Molina Romo, Víctor Manuel; Cortés Vega, María Dolores; Cabeza Ruiz, Ruth (ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2022)
This article presents the results of a study that gave a voice to 119 faculty members of 10 Spanish universities, who were ...
Artículo
Icon

Feasibility and safety of an immersive virtual reality-based vestibular rehabilitation programme in people with multiple sclerosis experiencing vestibular impairment: a protocol for a pilot randomised controlled trial

García-Muñoz, Cristina; Casuso-Holgado, María Jesús; Hernández Rodríguez, Juan Carlos; Piñero Pinto, Elena; Palomo-Carrión, Rocío; Cortés Vega, María Dolores (BMJ Publishing Group, 2021)
Introduction: Vestibular system damage in patients with multiple sclerosis (MS) may have a central and/or peripheral origin. ...
Tesis Doctoral
Icon

Realidad virtual inmersiva como intervención de fisioterapia vestibular en la esclerosis múltiple: estudio de caso

García Muñoz, Cristina; Cortés Vega, María Dolores; Casuso-Holgado, María Jesús (2021)
Introducción. El mareo y el vértigo por afectación vestibular son síntomas recurrentes en la esclerosis múltiple, llegando ...
Artículo
Icon

Epley manoeuvre for posterior semicircular canal benign paroxysmal positional vertigo in people with multiple sclerosis: protocol of a randomised controlled trial

García Muñoz, Cristina; Cortés Vega, María Dolores; Hernández Rodríguez, Juan Carlos; Palomo-Carrión, Rocio; Martín Valero, Rocío; Casuso-Holgado, María Jesús (BMJ PUBLISHING GROUP, 2021)
sclerosis: protocol of a randomised controlled trial - April 01, 2021 Download PDFPDF Download PDF + Supplemental DataPDF ...
Artículo
Icon

Combined intensive therapies at home in spastic unilateral cerebral palsy with high bimanual functional performance. What do they offer? A comparative randomised clinical trial

Palomo-Carrión, Rocío; Lirio-Romero, Cristina; Ferri-Morales, Asunción; Jovellar-Isiegas, Patricia; Cortés Vega, María Dolores; Romay-Barrero, Helena (2021)
Background: Children with unilateral spastic cerebral palsy (USCP) receive different treatments, including the application ...
Artículo
Icon

Inclusive pedagogy in Health Sciences Spanish faculties: Educational resources and methodologies for all students

Carballo Delgado, Rafael; Orozco Almario, Inmaculada Concepción; Cortés Vega, María Dolores (Blackwell Scientific, 2021)
This article presents the educational practices carried out by Spanish faculty members of Health Sciences to attend to ...
Artículo
IconIcon

Validity and reliability of myotonometry for assessing muscle viscoelastic properties in patients with stroke: a systematic review and meta-analysis

García-Bernal, María-Isabel; Heredia Rizo, Alberto Marcos; González García, Paula; Cortés Vega, María Dolores; Casuso-Holgado, María Jesús (Nature Publishing Group, 2021)
There is a lack of consensus about the measurement of the muscle viscoelastic features in stroke patients. Additionally, ...
Artículo
Icon

Transforming faculty conceptions of disability and inclusive education through a training programme

Carballo Delgado, Rafael; Morgado Camacho, Beatriz María; Cortés Vega, María Dolores (Taylor and Francis Group, 2021)
It is increasingly necessary to have a well-trained faculty to adequately respond to the needs of the diverse student body ...
Artículo
Icon

Concurrent Validity of Digital Vascular Auscultation for the Assessment of Blood Flow Obliteration on the Radial Artery in Healthy Subjects

Cortés Vega, María Dolores; Casuso-Holgado, María Jesús; Oliva Pascual-Vaca, Ángel; García-Bernal, María-Isabel; González García, Paula; Rodríguez Blanco, Cleofás (2020)
This study aimed to determine the validity of digital vascular auscultation for the assessment of changes in the radial ...
Artículo
Icon

Feedback-guided exercises performed on a tablet touchscreen improve return to work, function, strength and healthcare usage more than an exercise program prescribed on paper for people with wrist, hand or finger injuries: a randomised trial

Blanquero, Jesús; Cortés Vega, María Dolores; Rodríguez Sánchez Laulhé, P.; Corrales Serra, Berta Pilar; Gómez Patricio, Elena; Díaz Matas, Noemí; Suero Pineda, Alejandro (Elsevier, 2020)
Question In people with bone and soft tissue injuries of the wrist, hand and/or fingers, do feedback-guided exercises ...
Artículo
IconIcon

Effectiveness of vestibular training for balance and dizziness rehabilitation in people with multiple sclerosis: A Systematic Review and Meta-Analysis

García-Muñoz, Cristina; Cortés Vega, María Dolores; Heredia Rizo, Alberto Marcos; Martín Valero, Rocío; García-Bernal, María-Isabel; Casuso-Holgado, María Jesús (2020)
Postural instability and dizziness are commonly observed in people with multiple sclerosis (PwMS). The aim of this systematic ...
Artículo
Icon

Exercises using a touchscreen tablet application improved functional ability more than an exercise program prescribed on paper in people after surgical carpal tunnel release: a randomised trial

Blanquero, J.; Cortés Vega, María Dolores; García-Frasquet, M. Á.; Rodríguez Sánchez Laulhé, P.; Nieto Díaz de los Bernardos, María Isabel; Suero-Pineda, A. (Australian Physiotherapy Association, 2019)
Question: In people who have undergone surgical carpal tunnel release, do sensorimotor-based exercises performed on the ...
Patente
Icon

Dispositivo vibratorio portátil de escaso tamaño optimizador del entrenamiento muscular

Blanquero Villar, Jesús; Montes Rodríguez, Julio; Cortés Vega, María Dolores (Oficina Española de Patentes y Marcas , 2017)
La presente invención tiene por objeto un dispositivo vibratorio portátil de escaso tamaño que transmite una vibración con ...
Ponencia
Icon

Retos tecnológicos en la Educación Superior. La formación del profesorado en atención a los estudiantes con discapacidad

Perera Rodríguez, Víctor Hugo; Melero Aguilar, Noelia; Morgado Camacho, Beatriz María; Cortés Vega, María Dolores (Asociación Interdisciplinar de Investigación Educativa (AMIE), 2016)
Esta comunicación se basa en una investigación llevada a cabo en una universidad española cuyo propósito era estudiar, ...
Capítulo de Libro
Icon

La formación del profesorado en discapacidad y en nuevas tecnologías: principales aspectos a tener en cuenta para una educación inclusiva

Cortés Vega, María Dolores; Moriña Díez, Anabel; López Gavira, María Rosario; Perera Rodríguez, Víctor Hugo; Alfageme González, María Begoña; Rodríguez Entrena, María Jesús; Torres Soto, Ana (Universidad de Murcia, 2016)
Los resultados que se presentan en este trabajo pertenecen a una investigación financiada por el Ministerio de Economía y ...
Artículo
Icon

Inclusive education in higher education?

Morgado Camacho, Beatriz María; Cortés Vega, María Dolores; López Gavira, María Rosario; Álvarez Doblas, Encarnación; Moriña Díez, Anabel (2016)
The present study provides partial findings from research currently underway at the University of Seville: Hurdles & Help ...
Artículo
Icon

Inclusive curricula in Spanish higher education? Students with disabilities speak out

Moriña Díez, Anabel; Melero Aguilar, Noelia; Cortés Vega, María Dolores (Taylor & Francis (Routledge), 2015)
This paper studies barriers and support affecting access, experience and performance as identified by students with ...
Artículo
Icon

Educación inclusiva en la enseñanza superior: soñando al profesorado ideal

Moriña Díez, Anabel; Cortés Vega, María Dolores; Molina Romo, Víctor Manuel (Universidad de Sevilla. Grupo de Investigación Didáctica, 2015)
Este artículo se centra en las recomendaciones que 44 estudiantes realizaron al profesorado para que los procesos de ...
Artículo
Icon

Luces y sombras en la Enseñanza Superior desde la perspectiva del alumnado con discapacidad en el área de Ciencias de la Salud

Moriña Díez, Anabel; Cortés Vega, María Dolores (Universidad de Vigo, 2014)
Cómo analiza el alumnado con discapacidad del área de Ciencias de la Salud, la institución universitaria y sus aulas, en ...
Capítulo de Libro
Icon

Diseño metodológico de la investigación

Moriña Díez, Anabel; López Gavira, María Rosario; Cortés Vega, María Dolores; Cotán Fernández, Almudena; Perera Rodríguez, Víctor Hugo; Melero Aguilar, Noelia; Molina Romo, Víctor Manuel (3Ciencias, 2014)
Artículo
Icon

El profesorado en la universidad ante el alumnado con discapacidad: ¿Tendiendo puentes o levantando muros?

Moriña Díez, Anabel; López Gavira, María Rosario; Melero Aguilar, Noelia; Cortés Vega, María Dolores; Víctor Manuel Molina Romo (Universidad Politécnica de Valencia, 2013)
El propósito de este artículo es estudiar, desde la perspectiva del alumnado con discapacidad, cómo el profesorado a través ...
Artículo
Icon

El profesorado en la universidad ante el alumnado con discapacidad: ¿Tendiendo puentes o levantando muros?

Moriña Díez, Anabel; López Gavira, María del Rosario; Melero Aguilar, Noelia; Cortés Vega, María Dolores; Molina Romo, Víctor Manuel (2013)
Ponencia
Icon

La Universidad como espacio educativo inclusivo: voces del alumnado con discapacidad

Perera Rodríguez, Víctor Hugo; Moriña Díez, Anabel; Cortés Vega, María Dolores; Molina Romo, Víctor Manuel (CIIE – Centro de Investigação e Intervenção Educativas, 2012)
1. Problemática Uno de los retos más silenciados en el que la Enseñanza Universitaria, como se ha concluido en distintas ...