Show simple item record

dc.creatorPalencia Salas, Viviana del Carmenes
dc.creatorVillagrá Sobrino, Sara Lorenaes
dc.creatorRubia Avi, Bartolomées
dc.date.accessioned2019-08-22T07:22:00Z
dc.date.available2019-08-22T07:22:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPalencia Salas, V.d.C., Villagrá Sobrino, S.L. y Rubia Avi, B. (2019). Posibilidades y tensiones del docente-investigador en la escuela. El caso de Argentina, Brasil, Colombia y México. Revista Fuentes, 21 (1), 115-134.
dc.identifier.issn1575-7072es
dc.identifier.issn2172-7775es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/88556
dc.description.abstractInitial training is a fundamental element to promote skills and competencies that allow the development of teachersresearchers in the school. However, to support this practice it is necessary the existence of adequate conditions in the teaching profession, research experiences in pre-service teacher training, and educational policies that promote this profile. Therefore, this research it is aimed at identifying if there is an offer of appropriate scenarios to allow the development of teachers-researchers in four Latin American countries, Argentina, Brazil, Colombia and Mexico. In this regard, we use a qualitative metasynthesis method. We analyze recent studies on the profession´s state and the initial teacher training in Latin America. Likewise, we identify the factors that enable or hinder the development of research activities in educational practice. We find that there are many networks and teaching groups that develop educational research in school, supporting the research practice of the teaching staff that enables the development of teachers-researchers. Also, there are aspects that can hinder this practice, such as the low quality of initial training, precarious working conditions, and insufficient time to carry out research in school.es
dc.description.abstractLa formación inicial constituye un elemento fundamental para promover habilidades y competencias que permitan la práctica investigadora del docente en la escuela. Aunque para favorecer esta práctica es oportuno que existan condiciones adecuadas en la profesión docente y experiencias de investigación en la formación inicial y permanente que promuevan este perfil. Por ello, analizamos las realidades de 4 países de América Latina: Argentina, Brasil, Colombia y México, para identificar de qué manera se favorece la formación y el desempeño de docentes investigadores. Para esto, hemos realizado una meta-síntesis cualitativa sobre estudios recientes asociados con la profesión y la formación docente en Latinoamérica. A través de la revisión sistemática de la literatura, hemos identificado trabajos previos y experiencias que ponen de manifiesto factores que posibilitan y/o dificultan el desarrollo de actividades investigadoras en la formación y en la profesión docente. Entre los factores que favorecen la formación y desempeño de docentes investigadores encontramos diversas redes y colectivos docentes que desarrollan investigación educativa en la escuela. Como aspectos que dificultan el ejercicio de la investigación en la docencia se encuentran la baja calidad de la formación inicial, las condiciones laborales precarias, así como el tiempo insuficiente para realizar investigación en la escuela, entre otros.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofRevista Fuentes, 21 (1), 115-134.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDocente investigadores
dc.subjectFormación inicial del profesoradoes
dc.subjectInvestigación educativaes
dc.subjectEjercicio docentees
dc.subjectPolítica educativaes
dc.titlePosibilidades y tensiones del docente-investigador en la escuela. El caso de Argentina, Brasil, Colombia y Méxicoes
dc.title.alternativePossibilities and issues of teachers-researchers in the school. The case of Argentina, Brazil, Colombia and Mexicoes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v21.i1.08es
dc.identifier.doi10.12795/revistafuentes.2018.v21.i1.08es
idus.format.extent20 p.es
dc.journaltitleRevista Fuenteses
dc.publication.volumen21es
dc.publication.issue1es
dc.publication.initialPage115es
dc.publication.endPage134es

FilesSizeFormatViewDescription
10.12795-revistafuentes.2019.v ...380.0KbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional