dc.creator | Murillo, F. Javier | es |
dc.creator | Hidalgo, Nina | es |
dc.date.accessioned | 2019-01-23T09:18:22Z | |
dc.date.available | 2019-01-23T09:18:22Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Murillo, F.J. y Hidalgo, N. (2018). Concepciones de Estudiantes sobre Enseñanza Socialmente Justa. Un Estudio Fenomenográfico. Revista Fuentes, 20 (2), 75-89. | |
dc.identifier.issn | 1575-7072 | es |
dc.identifier.issn | 2172-7775 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/81921 | |
dc.description.abstract | School has a fundamental role in the fight against social injustices. In particular, instruction practice and how they
develop teaching is a determining element in the achievement of a more just society. The present investigation focuses
on knowing the conceptions of students about what a socially just teaching is like. To achieve this, a
phenomenological study was carried out with 32 students of Primary Education and Secondary Education of the
Community of Madrid. The results show that the students consider that socially just teaching is one that: a) favors
the integral development of students, b) works content sensitive to social injustices, c) promotes the participation of
students in the process of learning, d) poses a useful and autonomous learning and e) teaches students to think and
be critical | es |
dc.description.abstract | La escuela tiene un papel fundamental en la lucha contra las injusticias sociales. En concreto, la práctica docente y
cómo desarrollen la enseñanza los y las profesores es un elemento determinante en la consecución de una sociedad
más justa. El presente estudio se centra en conocer las concepciones de estudiantes acerca de cómo es una enseñanza
socialmente justa. Para lograrlo, se ha llevado a cabo un estudio fenomenográfico con 32 estudiantes de Educación
Primaria y de Educación Secundaria de la Comunidad de Madrid. Los resultados muestran que los y las estudiantes
consideran que enseñanza socialmente justa es aquella que: a) favorece el desarrollo integral del alumnado, b) trabaja
contenidos sensibles a las injusticias sociales, c) promueve la participación de los y las estudiantes en el proceso de
aprendizaje, d) plantea un aprendizaje útil y autónomo y e) enseña al alumnado a pensar y a ser críticos | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Revista Fuentes, 20 (2), 75-89. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Socially just teaching | es |
dc.subject | Student conceptions | es |
dc.subject | Phenomenography | es |
dc.subject | Education for Social Justice | es |
dc.subject | Enseñanza socialmente justa | es |
dc.subject | Concepciones de estudiantes | es |
dc.subject | Fenomenografía | es |
dc.subject | Educación para la Justicia Social | es |
dc.title | Concepciones de Estudiantes sobre Enseñanza Socialmente Justa. Un Estudio Fenomenográfico | es |
dc.title.alternative | Students Conceptions on Socially Just Teaching. A Phenomenographic Study | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.05 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.05 | es |
idus.format.extent | 15 p. | es |
dc.journaltitle | Revista Fuentes | es |
dc.publication.volumen | 20 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 75 | es |
dc.publication.endPage | 89 | es |