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Artículo

dc.creatorTriguero Sánchez, Rafaeles
dc.creatorPeña Vinces, Jesús del Carmenes
dc.creatorSánchez-Apellaniz García, Mercedeses
dc.date.accessioned2018-01-19T14:20:09Z
dc.date.available2018-01-19T14:20:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTriguero Sánchez, R., Peña Vinces, J.d.C. y Sánchez-Apellaniz García, M. (2016). To what extent does human capital diversity moderate the relationship between HRM practices and organizational performance: Evidence from Spanish firms. Tourism and Management Studies, 12 (1), 181-187.
dc.identifier.issn2182-8458 (impreso)es
dc.identifier.issn2182-8466 (electronico)es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/69255
dc.description.abstractThe purpose of this research study is to explore the moderating effect the diversity of human capital may have on the relationship between HRM practices and business performance. To this end, factors determining of human capital diversity have been used. With a sample of more than one hundred Spanish companies we have carried out a factor analysis-principal axis factoring with varimax rotation- on identified HRM practices and perceived organizational performance as factors with good factor loadings, and consistent with the proposed model. Our findings indicate that the human capital factors such as “education level," “functional specialization” and “length of service” condition the effects of HRM-practices on organizational performance. The literature pays little attention to non-linear models. Examining the factors' determining human capital diversity casts some light on the black box of the relationship between human resources practices and organizational performancees
dc.description.abstractEl propósito de este estudio de investigación es explorar el efecto moderador que puede tener la diversidad de capital humano sobre la relación entre las prácticas de Gestión de Recursos Humanos (GRH) y rendimiento de la empresa. Para alcanzar este objetivo, se han utilizado los factores determinantes de la diversidad del capital humano. Con una muestra de más de 100 de empresas españolas y un análisis factorial con una rotación varimax, hemos evaluado las prácticas de GRH y el desempeño organizacional percibido. Dichas variables han mostrado buenas cargas factoriales, en consonancia con el modelo propuesto. Nuestras conclusiones indican que los factores de capital humano tales como: el nivel educativo, la especialización funcional y la antigüedad en el puesto, condicionan los efectos de las prácticas de GRH y el desempeño organizacional. El estudio de la relación práctica de GRH- desempeño organizacional y la evaluación de los factores que determinan la diversidad del capital humano nos arroja algo de luz sobre la llamada caja negra. Debido a que, la literatura presta poca atención a los modelos no linealeses
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidade do Algarve, Escola Superior de Gestão, Hotelaria e Turismoes
dc.relation.ispartofTourism and Management Studies, 12 (1), 181-187.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEmployee diversityes
dc.subjectHuman capitales
dc.subjectHRM practiceses
dc.subjectOrganizational performancees
dc.subjectSpanish firmses
dc.subjectDiversidad de los empleadoses
dc.subjectCapital humanoes
dc.subjectPrácticas de GRHes
dc.subjectRendimiento organizacionales
dc.subjectEmpresas españolases
dc.titleTo what extent does human capital diversity moderate the relationship between HRM practices and organizational performance: Evidence from Spanish firmses
dc.title.alternativeEn qué medida la diversidad de capital humano modera la relación entre las prácticas de GRH y el rendimiento organizacional: Evidencia de las empresas españolases
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dcterms.identifierhttps://ror.org/03yxnpp24
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing)es
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.18089/tms.2016.12119es
dc.identifier.doi10.18089/tms.2016.12119es
idus.format.extent7es
dc.journaltitleTourism and Management Studieses
dc.publication.volumen12es
dc.publication.issue1es
dc.publication.initialPage181es
dc.publication.endPage187es

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