Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Accountability en las redes sociales. Libros de estilo en continua evolución y retroalimentación a través de Twitter

 

Advanced Search
 
Opened Access Accountability en las redes sociales. Libros de estilo en continua evolución y retroalimentación a través de Twitter
Cites

Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Accountability in social networks. Ever-evolving stylebooks and feedback through Twitter
Author: Rojas-Torrijos, José Luis
Ramon Vegas, Xavier
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Periodismo II
Date: 2017
Published in: RLCS : revista latina de comunicación social, 72, 915-941.
Document type: Article
Abstract: Introducción. Se estudian las cuentas de cuatro medios periodísticos internacionales que han adaptado sus libros de estilo a Twitter. Metodología. Se analiza y compara el volumen y frecuencia de publicación, la interacción con usuarios, empleo de hashtags e hipervínculos, engagement y naturaleza de los contenidos publicados durante dos años. Resultados. Estos instrumentos de rendición de cuentas se actualizan permanentemente en Twitter. Hay dos modelos: el participativo y multimedia, y el insular y unidireccional. Discusión. Se examina el valor de nuevos instrumentos de accountability impulsados por empresas periodísticas en las plataformas digitales. Conclusiones. Los libros de estilo en Twitter se centran más en cuestiones lingüísticas que éticas, lo que limita las posibilidades de estas cuentas para los propósitos de rendición de cuentas Introduction. This article analyses the Twitter accounts created by four international news media organisations to adapt their stylebooks to this social network. Methods. The analysis is based on the comparison of the volume and frequency of tweets, user interactions, use of hashtags and links, engagement and types of content published in Twitter over a two-year period by the selected media organisations. Results. These accountability instruments are continuously updated on Twitter. Two models have been identified: a participatory, multimedia model and an insular, one-way model. Discussion. The article examines the value of new accountability instruments promoted by news organisations on digital platforms. Conclusions. Stylebooks on Twitter are more focused on addressing stylistic rather than ethical issues. This fact limits the possibilities of these accounts for accountability purposes.
Cite: Rojas-Torrijos, J.L. y Ramon Vegas, X. (2017). Accountability en las redes sociales. Libros de estilo en continua evolución y retroalimentación a través de Twitter. RLCS : revista latina de comunicación social, 72, 915-941.
Size: 1.222Mb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/68626

DOI: 10.4185/RLCS, 72-2017-1200

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)