Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Elementos básicos para un constructivismo social

 

Advanced Search
 
Opened Access Elementos básicos para un constructivismo social
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Author: Cubero Pérez, Rosario
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Date: 2005
Published in: Avances en psicologia latinoamericana, 23, 43-61.
Document type: Article
Abstract: The concept of contructivism is used in different conceptual frameworks and traditions of research. In this paper, we define a set of fundamental elements which are shared by contructivist perspectives in psychology and education. The concrete elements are: a relativistic epistemology, a conception of individuals as active agents, and an interpretation of knowledge construction as a social process, situated in a cultural-historical context. Those elements make possible to explore the nature of and to refer to a constructivist view differentiated from other theoretical positions in psychology. El concepto constructivismo se utiliza en marcos conceptuales y en tradiciones de investigación diferentes. En este artículo, definimos un conjunto de elementos básicos que son comunes a las perspectivas constructivistas en psicología y educación. Esos elementos son: una epistemología relativista, una concepción de las personas como agentes activos, y una interpretación de la construcción del conocimiento como un proceso social y situado en un contexto cultural e histórico. Este conjunto de rasgos comunes nos ha permitido explorar y referirnos a un enfoque constructivista diferenciado de otras posiciones presentes en psicología.
Cite: Cubero Pérez, R. (2005). Elementos básicos para un constructivismo social. Avances en psicologia latinoamericana, 23, 43-61.
Size: 73.18Kb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/60279

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)