dc.creator | Hijano del Río, Manuel | es |
dc.creator | Ruíz Romero, Manuel | es |
dc.date.accessioned | 2017-02-08T12:40:25Z | |
dc.date.available | 2017-02-08T12:40:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Hijano del Río, M. y Ruíz Romero, M. (2016). Descentralización educativa y comunidades autónomas: el caso andaluz (1982-1986). Revista Fuentes, 18 (1), 49-63. | |
dc.identifier.issn | 1575-7072 | es |
dc.identifier.issn | 2172-7775 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11441/53842 | |
dc.description.abstract | This article analyzes the political lines emanating from the educational legislation passed by the Andalusian
government and the result of their application through some statistical data. This objective is of particular interest
because Andalusia becomes those years in the rehearsal for the educational policy of the Spanish socialism that will
culminate with the approval of the LOGSE in 1990. They were mainly consulted and studied decrees, orders and
resolutions regulatory system Andalusian and Spanish between 1982 and 1986. This work is accompanied by the
necessary statistics to understand the context of this regulation. With these statistical and documentary sources, it
has been possible to analyze how from Andalusia understood and applied Article 27 of the Constitution, with
particular regard to the right to education and freedom of education. During these four years an Andalusian
educational policy based on four main axes starts: ensuring access of citizens at all levels of the education system,
promote Andalusian identity, improve the quality of education and ensure greater participation of the edu cational
community. | es |
dc.description.abstract | Este artículo pretende analizar las políticas públicas emanadas de la legislación educativa aprobada por los
gobiernos andaluces durante la primera legislatura del Parlamento de Andalucía, y el resultado de su aplicación a
través de algunos datos estadísticos. Este objetivo resulta de especial interés debido a que Andalucía se convierte en
esos años en el lugar de diseño y ensayo para la política educativa del socialismo español que tendrá su culminación
con la aprobación de la LOGSE en 1990. Para ello, se han consultado y estudiado fundamentalmente los decretos,
órdenes y resoluciones reguladores del sistema andaluz y español entre 1982 y 1986. El trabajo se acompaña de las
estadísticas necesarias para comprender el contexto de esta normativa. Con esas fuentes estadísticas y
documentales, se ha podido analizar cómo desde Andalucía se entiende y aplica el artículo 27 de la Constitución,
atendiendo especialmente al derecho a la educación y la libertad de enseñanza. Durante estos cuatro años se inicia
una política educativa andaluza sustentada en cuatro ejes principales: garantizar el acceso de los ciudadanos a todos
los niveles de sistema educativo, fomentar la identidad andaluza, mejorar la calidad de la enseñanza y conseguir una
mayor participación de la comunidad educativa. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Revista Fuentes, 18 (1), 49-63. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educational policy | es |
dc.subject | Cultural policy | es |
dc.subject | Comparative education | es |
dc.subject | Iliteracy | es |
dc.subject | Adult education | es |
dc.subject | Descentralization | es |
dc.subject | Education system | es |
dc.subject | Política de la educación | es |
dc.subject | Política cultural | es |
dc.subject | Educación comparada | es |
dc.subject | Analfabetismo | es |
dc.subject | Descentralización | es |
dc.subject | Educación de adultos | es |
dc.subject | Sistema educativo | es |
dc.title | Descentralización educativa y comunidades autónomas: el caso andaluz (1982-1986) | es |
dc.title.alternative | Educational decentralization and regions: the Andalusian case (1928-1986) | eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://ojs.publius.us.es/ojs/index.php/fuentes/article/view/2818/2545 | es |
dc.relation.publisherversion | http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2016.18.1.02 | |
dc.identifier.doi | 10.12795 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/revistafuentes.2016.18.1.02 | |
idus.format.extent | 15 p. | es |
dc.journaltitle | Revista Fuentes | es |
dc.publication.volumen | 18 | es |
dc.publication.issue | 1 | es |
dc.publication.initialPage | 49 | es |
dc.publication.endPage | 63 | es |