Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Desarrollo y validación de una escala sobre disciplina parental en contextos familiares en situación de riesgo psicosocial

 

Advanced Search
 
Opened Access Desarrollo y validación de una escala sobre disciplina parental en contextos familiares en situación de riesgo psicosocial
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Author: Hidalgo García, María Victoria
Sánchez Hidalgo, José
Jiménez García, Lucía
Sánchez Martín, Milagrosa
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Date: 2014
Published in: Apuntes de Psicología, 32 (3), 217-226.
Document type: Article
Abstract: Este artículo describe el desarrollo de una escala para evaluar las creencias de padres y madres en situación de riesgo psicosocial sobre las estrategias disciplinarias durante la adolescencia. Se presentan los resultados psicométricos obtenidos e...
[See more]
Development and validation of an instrument for measuring parents’ beliefs about behavioral control as educative practices with adolescents in psychosocial risk situations is presented. The development and dimensionality of the proposed scale was examined with a sample made of 197 families at psychosocial risk that benefited from preservation services in Seville (Andalusia, Spain). Both exploratory and confirmatory factor analyses evidenced two factors with adequate psychometric properties: inductive discipline and coercive discipline. Evidences for validity were probed through significant correlations with other family functioning measures. The scale developed led us to evaluate a critical aspect of parental discipline in families at psychosocial risk with psychometric guarantees.
Cite: Hidalgo García, M.V., Sánchez Hidalgo, J., Jiménez García, L. y Sánchez Martín, M. (2014). Desarrollo y validación de una escala sobre disciplina parental en contextos familiares en situación de riesgo psicosocial. Apuntes de Psicología, 32 (3), 217-226.
Size: 335.9Kb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/32686

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 

This item appears in the following Collection(s)