Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Modelo estratégico de comunicación educativa para entornos mixtos de aprendizaje : estudio piloto

 

Advanced Search
 
Opened Access Modelo estratégico de comunicación educativa para entornos mixtos de aprendizaje : estudio piloto
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Author: Peñalosa Castro, Eduardo
García Hernández, Caridad
Martínez Romero, Rina
Rojas Bravo, Gustavo
Date: 2010
Published in: Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 37, 43-55
Document type: Article
Abstract: Se analiza el concepto de aprendizaje mixto, se revisan modelos que contemplan elementos que lo componen, y se propone un modelo conformado por seis dimensiones para la creación de programas de aprendizaje mixto: 1) el ambiente de entrega, 2) la estructura de contenidos y materiales, 3) el diseño de experiencias educativas; 4) el fomento de estrategias de aprendizaje. Transversales a estas cuatro dimensiones, se contemplan otras dos: 5) la comunicación, y 6) los procesos cognitivos de construcción de conocimiento. Se describe el piloteo de una combinación de estas dimensiones en un curso, así como algunos resultados preliminares del modelo. The concept of mixed learning is analyzed, some models implying composing elements are reviewed, and a six-dimension model to construct mixed learning educational programs is proposed. Such dimensions are: 1) delivery environment, 2) content and material structure, 3) educational experiences design, 4) fostering learning strategies. Transversal to these four dimensions, other two are contemplated: 5) communication, and 6) the cognitive processes for knowledge construction. A pilot study that tested a combination of these dimensions in a course is described, and some preliminary results of the model are presented.
Size: 231.7Kb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/22630

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España

This item appears in the following Collection(s)