Show simple item record

Article

dc.creatorLópez Juárez, Josées
dc.date.accessioned2020-06-29T10:15:54Z
dc.date.available2020-06-29T10:15:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLópez Juárez, J. (2020). Test Juárez de creatividad convergente. Medición humanista del éxito emprendedor. Anduli: Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 19, 99-131.
dc.identifier.issn1696-0270es
dc.identifier.issn2340-4973es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/98409
dc.description.abstractEl éxito emprendedor al transformar ideas en realidades parece interesante para cualquier sociedad. La pregunta de investigación es ¿existen cualidades medibles específicas de emprendedores/as de éxito? Crear empresas es un acto creativo, referencia para poner a prueba una medición objetiva de la creatividad. El objetivo de investigación es crear un test capaz de medir cualidades observadas en creadores de empresas. La metodología consiste en aplicar el test a tres grupos (Normal, N=2.126; Emprendedor, N=29 y Multiemprendedor, N=8); analizar resultados; seleccionar dimensiones explicativas de las cualidades detectadas agrupando ítems y comparar bibliografía relacionada. Los resultados confirman diferencias significativas (confiabilidad >95%) a mayor nivel de emprendimiento mayor puntuación (53,27<63,09<74,62). Las 15 cualidades explicativas detectadas son: conversación eficiente, liderazgo, resolución, proactividad, activación, prioridad, realismo, reconocimiento, experiencia oficial, riesgo, tenacidad, interacción, sin rencor, empatía y equilibrio. Al explicar qué mide el test, se opta por el término “creatividad convergente” (materialización de ideas), evitando posibles distorsiones de la palabra “creatividad”.es
dc.description.abstractEntrepreneurial success in transforming ideas into realities is important for any society. The research question is whether successful entrepreneurs possess specific measurable qualities. Given that forming new companies is in itself a creative act, the experience should provide data that allow one to test an objective measurement of creativity. Hence, the research goal here is to create a test capable of measuring qualities observed in business creators. The methodology consists of applying the test to three groups (Normal, N = 2.126; Entrepreneur, N = 29, and Multientrepreneur, N = 8), analyzing the results, and selecting explanatory dimensions of the qualities detected by grouping items and comparing related literature. The results confirm significant differences (reliability> 95%) among the test groups; at higher levels of entrepreneurship, there were higher test scores (53.27 <63.09 <74.62). The 15 explanatory qualities detected are: efficient conversation, leadership, resolution, proactivity, activation, priority, realism, recognition, official experience, risk, tenacity, interaction, no rancor, empathy and equilibrium. To explain what the test measures, the term “convergent creativity” (materialization of ideas) is chosen, avoiding possible distortions of the word “creativity”.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent33 p.es
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofAnduli: Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 19, 99-131.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectÉxito emprendedores
dc.subjectEntrepreneurial successes
dc.subjectJuarez testes
dc.subjectCreatividad convergentees
dc.subjectTest Juárezes
dc.subjectCualidadeses
dc.subjectPotenciales
dc.subjectPsicología humanistaes
dc.subjectConvergent creativityes
dc.subjectQualitieses
dc.subjectPotentiales
dc.subjectHumanistic psychologyes
dc.titleTest Juárez de creatividad convergente. Medición humanista del éxito emprendedores
dc.title.alternativeJuárez test of convergent creativity. Humanistic measurement of entrepreneurial successes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://dx.doi.org/10.12795/anduli.2020.i19.05es
dc.identifier.doi10.12795/anduli.2020.i19.05es
dc.journaltitleAnduli: Revista Andaluza de Ciencias Socialeses
dc.publication.issue19es
dc.publication.initialPage99es
dc.publication.endPage131es

FilesSizeFormatViewDescription
5_Lopez-Juarez.pdf2.000MbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional