dc.creator | Guerra Martín, María Dolores | es |
dc.creator | Lima Serrano, Marta | es |
dc.creator | Lima Rodríguez, Joaquín Salvador | es |
dc.date.accessioned | 2020-04-29T10:05:57Z | |
dc.date.available | 2020-04-29T10:05:57Z | |
dc.date.issued | 2017-07-15 | |
dc.identifier.citation | Guerra Martín, M.D., Lima Serrano, M. y Lima Rodríguez, J.S. (2017). Effectiveness of Tutoring to Improve Academic Performance in Nursing Students at the University of Seville.. Journal of New Approaches in Educational Research., 6 (2), 93-102. | |
dc.identifier.issn | 2254-7339 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/95947 | |
dc.description.abstract | In response to the increase of Higher Education support provided
to tutoring programs, this paper presents the design, implementa-
tion and evaluation of a tutoring program to improve the academic
performance of at-risk students enrolled in the last year of a nurs-
ing degree characterized by academic failure (failed courses). A
controlled experimental study was carried out to evaluate a tutor-
ing program that included a minimum of nine meetings performed
by an expert professor as tutor. A questionnaire for assessing the
academic needs was designed and interventions were performed
when responses were: nothing, a little or something. Medium to
large effects were found in the progress of failed course to passed
course (p =.000, rφ = .30), improving the information about courses
(p < .001, d = 2.01), the information comprehension (p < .001, d
= 0.85) and the strategies to improve academic performance (p <
.001, d = 1.37). The intervention group students’ response high-
lighted program satisfaction and effectiveness. The significance of
the study lies in reinforcing the formal tutoring as a tool to improve
academic performance in at-risk students. | es |
dc.description.abstract | En respuesta al incremento del apoyo a la Educación Superior a
los programas de tutoría, se presenta el diseño, implementación y
evaluación de un programa de tutoría para mejorar el rendimien-
to académico de estudiantes en riesgo, caracterizado por fracaso
académico en asignaturas de cursos previos, matriculados en el
último año de Enfermería. Se realizó un estudio experimental con-
trolado para evaluar un programa de tutoría que incluyó un mínimo
de nueve reuniones realizadas por un profesor experto como tutor.
Se diseñó un cuestionario para evaluar las necesidades académi-
cas y se realizaron intervenciones cuando las respuestas fueron:
nada, un poco o algo. Se hallaron efectos de tamaño medio a largo
en el progreso de asignatura suspendida a asignatura aprobada (p
=0,000, rφ = 0,30), mejorando la información sobre las asignaturas
(p < 0,001, d = 2,01), la comprensión de la información (p < 0,001,
d = 0,85) y las estrategias para mejorar el rendimiento académico
(p < 0,001, d = 1,37). Como respuesta al programa, los estudiantes
del grupo de intervención, destacaron la satisfacción con este y
su efectividad. La importancia del estudio radica en reforzar la
tutoría formal como una herramienta para mejorar el rendimiento
académico en los estudiantes en riesgo. | es |
dc.description.sponsorship | Universidad de Sevilla 058/A6-2009 | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 10 | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Alicante. | es |
dc.relation.ispartof | Journal of New Approaches in Educational Research., 6 (2), 93-102. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | University curriculum | es |
dc.subject | Curriculum re-search | es |
dc.subject | Learning | es |
dc.subject | Tutoring | es |
dc.subject | Academic achievement | es |
dc.subject | Curriculum universitario | es |
dc.subject | Aprendizaje | es |
dc.subject | Tutorías | es |
dc.subject | Logro académico | es |
dc.subject | Investigación curricular | es |
dc.title | Effectiveness of Tutoring to Improve Academic Performance in Nursing Students at the University of Seville. | es |
dc.title.alternative | Efectividad de las tutorías para mejorar el rendimiento académico de los estudiantes de Enfermería de la Universidad de Sevilla | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Enfermería. | es |
dc.identifier.doi | 10.7821/naer.2017.7.201 | es |
dc.contributor.group | Universidad de Sevilla. CTS969: Innovación en cuidados y determinantes sociales en salud. | es |
dc.journaltitle | Journal of New Approaches in Educational Research. | es |
dc.publication.volumen | 6 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 93 | es |
dc.publication.endPage | 102 | es |