Presentation
Coleccionismo y Cultura Pop en el siglo XXI. Del concept art hasta el merchandising
Alternative title | Collecting and Pop Culture in the 21st century. From concept art to merchandising |
Author/s | Rivas Romero, Miguel Ángel |
Publication Date | 2019 |
Deposit Date | 2019-12-20 |
Published in |
|
ISBN/ISSN | 978-84-17337-71-1 |
Abstract | En un mundo globalizado e hipertecnificado, el mercado audiovisual oferta
una variedad desmesurada de productos culturales. Para satisfacer su necesidad de
inmersión en los universos transmedia, los estudios apuestan por ... En un mundo globalizado e hipertecnificado, el mercado audiovisual oferta una variedad desmesurada de productos culturales. Para satisfacer su necesidad de inmersión en los universos transmedia, los estudios apuestan por la estatización de sus productos mediante el concept art. Las producciones audiovisuales logran seducir a una sociedad basada en la ligereza y lo efímero. El espectador se ve atrapado en estos mundos fantásticos, pero se siente frustrado al no poder acceder a ellos desde su realidad hostil. Esto justifica la aparición y el consecuente coleccionismo de productos que conecten ambas realidades. Nuestro objeto de estudio es el viaje que comienza con el concept art y culmina con el merchandising: el placebo de una sociedad neobarroca que desea vivir simulacros In a global and hyper-technical world, the audiovisual market offers a disproportionate variety of cultural products. To satisfy their need for immersion in the transmedia universes, studios are betting in favor of the ... In a global and hyper-technical world, the audiovisual market offers a disproportionate variety of cultural products. To satisfy their need for immersion in the transmedia universes, studios are betting in favor of the aestheticization of their products through “Concept Art”. Audiovisual productions manage to seduce a society based on the light and the ephemeral. The viewer is caught in these fantastic worlds, but he feels frustrated when he cannot access them from his hostile reality. This justifies the appearance and the consequent collection of products that connect both realities. Our object of study is the journey that begins with the concept art and culminates with merchandising: the placebo of a neo-baroque society that wants to live a simulacrum |
Citation | Rivas Romero, M.Á. (2019). Coleccionismo y Cultura Pop en el siglo XXI. Del concept art hasta el merchandising. En Coleccionismo, mecenazgo y mercado artístico: ámbitos europeo, americano y asiático. III Congreso Internacional (446-460), Sevilla: Universidad de Sevilla, Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
33- Rivas Romero, Miguel Ángel.pdf | 175.4Kb | [PDF] | View/ | |
This item appears in the following collection(s)
This document is protected by intellectual and industrial property rights. Without prejudice to existing legal exemptions, its reproduction, distribution, public communication or transformation is prohibited without the authorization of the rights holder, unless otherwise indicated.