dc.creator | Galera Pérez, Antonio D. | es |
dc.date.accessioned | 2019-08-22T08:57:40Z | |
dc.date.available | 2019-08-22T08:57:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Galera Pérez, A.D. (2019). Asignaturas de educación física en los planes de estudios de la Escuela española (1857-1970). Revista Fuentes, 21 (1), 51-71. | |
dc.identifier.issn | 1575-7072 | es |
dc.identifier.issn | 2172-7775 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/88565 | |
dc.description.abstract | Based on an exhaustive search through two of the main Spanish legal databases, specially GAZETA or the updated
legislation, by the ‘Boletín Oficial del Estado’, and Westlaw, formerly Aranzadi, this paper summarises the curricular
legal regulations undertaken in Spain between 1857 and 1970, a period of full applicability for the so-called Moyano
Law, regarding the physical education contents in two curricular levels: elementary education and middle education.
We have found out a profuse legislation for the secondary education in the whole period, as to a relevant attention
payed to physical education during the former Francoist phase. The interest of this article lies in the application of
three innovative methodological aspects to a classic work of source compilation. First of all, the method of analysis
and systematization of the norms immediately objectifies the different performance of the Administration of each
period in both levels. Secondly, it is undertaken for the first time the accurate listing of the different Baccalaureate
curricula as legislated by the Francoism, never synthetically systematized until now. Finally, taking advantage of the
current preferential use of the telematic edition, the related series of rules are highlighted in each table, which
facilitates the visualization of training itineraries, for further specialized specialized studies. | es |
dc.description.abstract | Partiendo de una cuidadosa búsqueda en las principales bases de datos legislativos españolas, especialmente
GAZETA o la legislación consolidada, del Boletín Oficial del Estado, y Westlaw, antigua Aranzadi, se sintetiza en
este trabajo la evolución normativa de los planes de estudio españoles promulgados entre 1857 y 1970, el período de
plena vigencia de la Ley Moyano, relativos a la presencia de la educación física en dos niveles de la educación básica:
educación primaria y educación secundaria. Encontramos una profusa legislación de la enseñanza secundaria en todo
el período, y una atención relevante prestada a la educación física durante la etapa altofranquista. El interés del artículo
reside en la aplicación de tres aspectos metodológicos innovadores a un clásico trabajo de recopilación de fuentes.
En primer lugar, el método de análisis y sistematización de las normas objetiva de forma inmediata la diferente
actuación de la Administración de cada período en los dos niveles analizados. En segundo lugar, se acomete por
primera vez el repertorio detallado de los diversos planes de estudios del Bachillerato regulados por el franquismo,
nunca hasta ahora sistematizados sintéticamente. Por último, aprovechando el actual uso preferente de la edición
telemática, se resalta en cada tabla las series de normas relacionadas, lo que facilita la visualización de itinerarios de
formación, de cara a ulteriores estudios monográficos especializados. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Revista Fuentes, 21 (1), 51-71. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Legislación educativa | es |
dc.subject | Planes de estudios | es |
dc.subject | Enseñanza primaria | es |
dc.subject | Enseñanza secundaria | es |
dc.subject | Educación física | es |
dc.subject | Educational legislation | es |
dc.subject | Curriculum framework | es |
dc.subject | Elementary education | es |
dc.subject | Secondary education | es |
dc.subject | Physical education | es |
dc.title | Asignaturas de educación física en los planes de estudios de la Escuela española (1857-1970) | es |
dc.title.alternative | Physical education subjects in Spanish school curricular regulations (1857-1970) | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v21.i1.04 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/revistafuentes.2018.v21.i1.04 | es |
idus.format.extent | 21 p. | es |
dc.journaltitle | Revista Fuentes | es |
dc.publication.volumen | 21 | es |
dc.publication.issue | 1 | es |
dc.publication.initialPage | 51 | es |
dc.publication.endPage | 71 | es |