dc.creator | Prieto Pablos, Juan Antonio | es |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T10:53:37Z | |
dc.date.available | 2024-06-11T10:53:37Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Prieto Pablos, J.A. (2023). Traumatic Seclusion in M. Night Shyamalan’s Garrison Trilogy: Signs (2002), The Village (2004) and The Lady in the Water (2006). ATLANTIS. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, 45 (2), 151-168. https://doi.org/10.28914/Atlantis-2023-45.2.07. | |
dc.identifier.issn | 1989-6840 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/160325 | |
dc.description.abstract | This paper argues that M. Night Shyamalan’s Signs, The Village and The Lady in the Water turn
around the need to find refuge from violence, in an updated version of Northrop Frye’s garrison
motif. The protection that these refuges offer is nevertheless put to the test by the presence of
threatening, monstrous creatures. These creatures can be defined as projections of two traumatic
experiences: on the one hand, the terrorist attacks of September 2001; on the other, and more
significantly, the violence that, according to Shyamalan, is rampant in North American society | es |
dc.description.abstract | Las películas Signs, The Village y The Lady in the Water, de M. Night Shyamalan, tienen como
tema central la búsqueda de refugio ante situaciones de violencia y pueden entenderse como
actualizaciones del topos de la guarnición según lo definió Northrop Frye. La protección
que ofrecen estos refugios no es sin embargo absoluta y los personajes de Shyamalan deben
enfrentarse a la amenaza de criaturas monstruosas que pueden entenderse como proyecciones
de experiencias traumáticas, provocadas en parte por los ataques terroristas de septiembre de
2001 e, incluso en mayor medida, por la percepción del propio Shyamalan de una violencia
social incontrolada en la sociedad de los Estados Unidos. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos | es |
dc.relation.ispartof | ATLANTIS. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, 45 (2), 151-168. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | M. Night Shyamalan | es |
dc.subject | cultural trauma | es |
dc.subject | trauma therapy | es |
dc.subject | violence | es |
dc.subject | garrison mentality | es |
dc.subject | monsters in film | es |
dc.subject | trauma cultural | es |
dc.subject | terapia del trauma | es |
dc.subject | violencia | es |
dc.subject | mentalidad de la guarnición | es |
dc.subject | monstruos en el cine | es |
dc.title | Traumatic Seclusion in M. Night Shyamalan’s Garrison Trilogy: Signs (2002), The Village (2004) and The Lady in the Water (2006) | es |
dc.title.alternative | El aislamiento traumático en la trilogía de la guarnición de M. Night Shyamalan: Signs (2002), The Village (2004) y The Lady in the Water (2006) | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa) | es |
dc.relation.publisherversion | http://doi.org/10.28914/Atlantis-2023-45.2.07 | es |
dc.identifier.doi | 10.28914/Atlantis-2023-45.2.07 | es |
dc.journaltitle | ATLANTIS. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies | es |
dc.publication.volumen | 45 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 151 | es |
dc.publication.endPage | 168 | es |