Article
Enseñanza en el Instituto Federal de Amazonas – aprendiendo de experiencias
Alternative title | Docência no Instituto Federal do Amazonas – aprendendo com as experiências Teaching at the Federal Institute of Amazonas – learning from experience |
Author/s | Afonso Peres, Claudio
Arruda Monteiro, Filomena Maria de González Monteagudo, José |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social |
Publication Date | 2023 |
Deposit Date | 2024-03-04 |
Published in |
|
Abstract | El artículo trata de la reflexión sobre la experiencia de ser profesor en el Instituto Federal de Amazonas (IFAM) – Campus Coari. Siguiendo los principios de la investigación narrativa, en diálogo con la investigación ... El artículo trata de la reflexión sobre la experiencia de ser profesor en el Instituto Federal de Amazonas (IFAM) – Campus Coari. Siguiendo los principios de la investigación narrativa, en diálogo con la investigación (auto)biográfica, busca identificar las principales experiencias vividas in situ que han ampliado la concepción de la complejidad de la enseñanza y que permitieron destacar los diferentes matices del Desarrollo Profesional Docente (DPD). Se proponen caminos de aprendizaje significativos que pueden facilitar los procesos de identificación en el campo de las diferencias y del contexto de enseñanza en el Instituto Federal, ampliando la perspectiva formativa de la investigación narrativa a partir de la experiencia reflexionada O artigo trata da reflexão sobre a experiência de ser docente no Instituto Federal do Amazonas (IFAM) - Campus Coari. Perseguindo os princípios da pesquisa narrativa, no diálogo com a pesquisa (auto) biográfica, busca-se ... O artigo trata da reflexão sobre a experiência de ser docente no Instituto Federal do Amazonas (IFAM) - Campus Coari. Perseguindo os princípios da pesquisa narrativa, no diálogo com a pesquisa (auto) biográfica, busca-se identificar as principais experiências vividas no local que ampliaram a concepção de complexidade da docência e que possibilitaram evidenciar as diferentes nuances do Desenvolvimento Profissional Docente (DPD). Propõe-se caminhos de aprendizagens significativas que possam facilitar os processos de identificação no campo das diferenças e do contexto da docência no Instituto Federal, ampliando a perspectiva formativa da pesquisa narrativa, a partir da experiência refletida The article deals with the reflection on the experience of being a teacher at the Federal Institute of Amazonas (IFAM) - Coari Campus. Following the principles of narrative research, in dialogue with (auto)biographical ... The article deals with the reflection on the experience of being a teacher at the Federal Institute of Amazonas (IFAM) - Coari Campus. Following the principles of narrative research, in dialogue with (auto)biographical research, this paper seeks to identify the main experiences lived in situ that have broadened the conception of the complexity of teaching and that allowed to highlight the different nuances of the Professional Teaching Development (DPD). Significant learning paths are proposed that can facilitate the identification processes in the field of differences and the teaching context at the Federal Institute, broadening the formative perspective of narrative research, based on the reflected experience. |
Citation | Afonso Peres, C., Arruda Monteiro, F.M.d. y González Monteagudo, J. (2023). Enseñanza en el Instituto Federal de Amazonas – aprendiendo de experiencias. Linhas criticas, 29, 1-21. https://doi.org/10.26512/lc29202347920. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
Enseñanza en el Instituto Federal ... | 496.8Kb | [PDF] | View/ | |