dc.creator | Escaño González, José Carlos | es |
dc.date.accessioned | 2023-12-22T12:31:47Z | |
dc.date.available | 2023-12-22T12:31:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Escaño González, J.C. (2023). Postdigital education: an approach from critical and media pedagogy for a post-COVID19 context. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 14 (2), 243-257. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0002-8018-2347. | |
dc.identifier.issn | 1989-872X | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/152781 | |
dc.description.abstract | The article focuses on an analytical, organised and
grounded reflection on the concept of postdigital
in its relation to education in the contemporary
context. This reflective exercise on the idea of
postdigital education takes precedence in its
projection towards a post-COVID19 social stage
and its links with the notions of bio-informational
capitalism and the bio-political production of
knowledge. The COVID-19 pandemic has marked a
social turning point, as the technical reports of the
European Commission point out, and inaugurates
an era of chained imbalances that we, as a
society, must face. From academia, we maintain
the challenge of understanding and transforming
contemporary educational action as a whole, both
online and offline. This article seeks to analyse the
premises of the present cultural logic derived from
hegemonic political development and to promote
an educational perspective consistent with the
times. The approach of postdigital pedagogies
favours an exercise of understanding reality and a
critical and transformative proposal of the same.
This represents an approach integrally related to the
concern for teacher training, praxis and reflection
both communicative and pedagogical, connecting
with educommunicative studies and critical media
education and multiple literacies | es |
dc.description.abstract | El presente artículo se focaliza en una reflexión
analítica, organizada y fundamentada sobre el
concepto de lo postdigital en su relación con la
educación dentro del contexto contemporáneo.
Este ejercicio reflexivo sobre la idea de educación
postdigital cobra protagonismo en su proyección
hacia un estadio social post-COVID19 y por sus vínculos
con las nociones de capitalismo bioinformacional
y producción biopolítica de conocimientos. La
pandemia del COVID-19 ha supuesto un punto de
inflexión social, tal y como apuntan los informes
técnicos de la Comisión Europea, e inaugura
una época de desequilibrios encadenados que
como sociedad debemos afrontar. Desde la
institución académica mantenemos el desafío de
comprender y transformar la acción educativa
contemporánea en su conjunto, tanto online como
offline. Este ensayo científico procura analizar las
premisas de la lógica cultural presente que deriva
del desarrollo político hegemónico y promover una
perspectiva educativa coherente con los tiempos. El
enfoque de las pedagogías postdigitales favorece
un ejercicio de comprensión de la realidad y una
propuesta crítica y transformadora de la misma. Un
enfoque relacionado de manera integral con la
preocupación por la formación docente, la praxis y
la reflexión tanto comunicativas como pedagógicas,
conectándose con los estudios educomunicativos
y de educación mediática crítica y las múltiples
alfabetizaciones | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 15 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.relation.ispartof | Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 14 (2), 243-257. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Bio-politics | es |
dc.subject | Bio-informational Capitalism | es |
dc.subject | Post-Covid 19 | es |
dc.subject | Critical Media Education | es |
dc.subject | Postdigital Education | es |
dc.subject | Critical Pedagogy | es |
dc.subject | Biopolítica | es |
dc.subject | Capitalismo Bioinformacional | es |
dc.subject | Post-Covid 19 | es |
dc.subject | Educación Mediática Crítica | es |
dc.subject | Educación Postdigital | es |
dc.subject | Pedagogía Crítica | es |
dc.title | Postdigital education: an approach from critical and media pedagogy for a post-COVID19 context | es |
dc.title.alternative | Educación Postdigital: un enfoque desde la pedagogía crítica y mediática para un contexto post-COVID19 | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Educación Artística | es |
dc.relation.publisherversion | 0000-0002-8018-2347 | es |
dc.identifier.doi | https://orcid.org/0000-0002-8018-2347 | es |
idus.validador.nota | PAqui | es |
dc.journaltitle | Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication | es |
dc.publication.volumen | 14 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 243 | es |
dc.publication.endPage | 257 | es |