Artículo
Blowing Up the Nuclear Family: Shirley Jackson’s Queer Girls in Postwar US Culture
Autor/es | Parra Fernández, Laura de la |
Fecha de publicación | 2021 |
Fecha de depósito | 2023-11-24 |
Publicado en |
|
Resumen | This paper intends to analyze the representation of girlhood as a liminal space in three novels by Shirley Jackson: The Bird’s Nest(1954), The Haunting of Hill House(1959) and We Have Always Lived in the ... This paper intends to analyze the representation of girlhood as a liminal space in three novels by Shirley Jackson: The Bird’s Nest(1954), The Haunting of Hill House(1959) and We Have Always Lived in the Castle(1962). Bearing in mind how nuclear fears and national identity are configured around the ideal of a safe domestic space in US postwar culture, the paper explores cultural anxieties aboutteenage girls who refuse to conform to normative femininity, following Teresa de Lauretis’s conception of women’s coming-of-age as “consenting to femininity” (1984).I will argue that Jackson criticizes the rigid possibilities for women at this time, and I will show how her representations of deviant femininity refuse and subvert the discourse ofthe nuclear familyand, therefore, of the nation. El presente artículo pretende analizar la representación de la adolescencia femenina como un espacio liminal en tres novelas de Shirley Jackson: The Bird’s Nest(1954), The Haunting of Hill House(1959) ... El presente artículo pretende analizar la representación de la adolescencia femenina como un espacio liminal en tres novelas de Shirley Jackson: The Bird’s Nest(1954), The Haunting of Hill House(1959) y We Have Always Lived in the Castle (1962). Teniendo en cuenta cómo los temores nucleares y la identidad nacional se configuran en torno al ideal de un espacio doméstico seguro en la cultura estadounidense de la posguerra, el artículo explora las preocupaciones culturales acerca delas adolescentes que se niegan a ajustarse a la feminidad normativa, siguiendo la concepción de Teresa de Lauretis de la madurez femenina como la “aceptación la feminidad” (1984). Se argumentará que Jackson critica las rígidas posibilidades que existían para las mujeres en ese momento, y se demostrará cómo sus representaciones de una feminidad desviada rechazan y subvierten el discurso de la familia nuclear y, por lo tanto, de la nación. |
Agencias financiadoras | Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España |
Identificador del proyecto | PID2019-108988GB-I00
![]() |
Cita | Parra Fernández, L.d.l. (2021). Blowing Up the Nuclear Family: Shirley Jackson’s Queer Girls in Postwar US Culture.. Estudios Norteamericanos, 25, 25-49. https://doi.org/10.12795/REN.2021.i25.02. |
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver | Descripción |
---|---|---|---|---|
12278-Article Text-65426-1-10- ... | 270.3Kb | ![]() | Ver/ | |