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Artículo

dc.creatorLeria Dulcic, Franciscoes
dc.creatorSasso Orellana, Patricia Esteres
dc.creatorAcosta Peña, Roxana Noraes
dc.date.accessioned2023-11-21T18:50:48Z
dc.date.available2023-11-21T18:50:48Z
dc.date.issued2021-09-15
dc.identifier.citationLeria Dulcic, F., Sasso Orellana, P.E. y Acosta Peña, R.N. (2021). Characteristics and language-responsiveness of early childhood educators’ affective-speech inside the classroom. Revista Fuentes, 23 (3), 268-279. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.12943.
dc.identifier.issn1575-7072es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/151214
dc.description.abstractIncreasing attention is being given to early childhood educators’ verbal abilities due to its well-recognized role in teaching and learning by means of a plurality of meanings that are transmitted through them to children. Nevertheless, moderate interest has been devoted to the study of these abilities when addressing the affective domain in early childhood educators’ interactions with children. Therefore, this study identifies qualitative nodes of characteristic uses, meanings, and phrasings produced by these professionals and associated to the affective domain, to then access the degree of expertise in such communicational interactions with preschool children. Through a mixed cross-sectional design, twenty early childhood educators provided a large number of continuous audio-recordings while working in regular educational environments, to identify sentences that, by their phrasings, recall an affective connotation. The findings suggest 8 differential nodes of affective connotations: Positive emotions v/s Negative emotions; Teaching v/s Learning processes; Expression, distinguish, sharing and/or inhibition of emotions; Emotions before, during, and after behavior; Calls for attention, warnings, reprehension and praise; Touching and the body; Increasing, decreasing and normalizing language; and, educators’ own emotions. The degree of linguistic expertise was identified by experts and a blind sequential procedure, showing early childhood educators’ affective-speech is mostly limited to noticing children’s emotional experiences. The scope of these findings is briefly discussed taking into consideration future studies as well as its contributions to early childhood educators’ formative processeses
dc.description.abstractCada vez más atención se está entregando a las habilidades lingüísticas de los educadores de párvulos debido a su reconocido rol en la enseñanza y el aprendizaje, por medio de una pluralidad de contenidos que son transmitidos a los párvulos. No obstante, un moderado interés se ha dedicado al estudio de estas habilidades cuando están asociadas al dominio afectivo en la interacción entre los párvulos y sus educadoras. Por lo tanto, este estudio identifica nodos del uso característico, significados y fraseos producidos por estos profesionales y asociados el dominio afectivo, para luego acceder a su grado de experticia en las interacciones comunicacionales con los niños y niñas en edad preescolar. A través de un diseño transversal mixto, veinte educadoras de párvulos proporcionaron un alto número de grabaciones mientras se desempañan en su ambiente regular de trabajo, para identificar fraseos que evocan y/o poseen una connotación afectiva. Los hallazgos sugieren 8 nodos diferenciales con connotación afectiva: Emociones positivas v/s Emociones negativas; Procesos de enseñanza v/s Procesos de aprendizaje; Expresión, distinción, intercambio y/o inhibición de las emociones; Emociones antes, durante y después del comportamiento; Llamados de atención, advertencias, reproches y elogios; Tocar y el cuerpo; Maximización, minimización y normalización lingüística; y las propias emociones de las educadoras de párvulos. La experticia lingüística fue identificada por jueces-expertos mediante un procedimiento secuencial no-ciego, que muestra el habla afectiva de las educadoras de párvulos se limita principalmente a notar las experiencias emocionales de los párvulos. Se discute brevemente el alcance de estos hallazgos, considerando futuros estudios así como su contribución a los procesos formativos de las educadoras de párvulos en educación superior.es
dc.description.sponsorshipCenter for Postgraduate Studies of the University of Zagrebes
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent12 p.es
dc.language.isoenges
dc.publisherEditorial Universidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofRevista Fuentes, 23 (3), 268-279.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectliteracy workers (ERIC Thesaurus)es
dc.subjectemotionses
dc.subjectlanguage instructiones
dc.subjecteducational qualityes
dc.subjectteachers’ competencieses
dc.subjectpreschool childrenes
dc.subjectearly childhood educationes
dc.subjectLinguistic competencees
dc.subjecttrabajadores de la alfabetización (ERIC Tesauros).es
dc.subjectemocioneses
dc.subjectenseñanza de lenguases
dc.subjectcalidad de la educaciónes
dc.subjectcompetencias docenteses
dc.subjectniños de preescolares
dc.subjectCompetencia lingüística educación de la primera infanciaes
dc.titleCharacteristics and language-responsiveness of early childhood educators’ affective-speech inside the classroomes
dc.title.alternativeCaracterísticas y capacidad de respuesta lingüística del habla afectiva de los educadores de párvulos al interior de la sala de claseses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.12943es
dc.identifier.doi10.12795/revistafuentes.2021.12943es
dc.journaltitleRevista Fuenteses
dc.publication.volumen23es
dc.publication.issue3es
dc.publication.initialPage268es
dc.publication.endPage279es

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