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Artículo

dc.creatorAdami, Antonioes
dc.creatorDias, Lúcia Moreiraes
dc.date.accessioned2022-10-27T10:51:07Z
dc.date.available2022-10-27T10:51:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAdami, A. y Dias, L.M. (2022). Spectacularization in the print media: analysis of specialized radio magazines. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 58, 179-195. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i58.09.
dc.identifier.issn1139-1979es
dc.identifier.issne 1988-5733es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/138426
dc.description.abstractThe article aims to analyze the spectacularization in radio magazines in Brazil in the 1920s, 1930s, 1940s and 1950s. With this theoretical basis, the qualitative method was used for data collection, due to its characteristics that fit the theme of work of historical rescue of communication, particularly of the printed medium. We opted for qualitative research because it has unique steps in data analysis and makes use of different research strategies. Qualitative procedures show different perspectives and we think about the media effects in this context. The research was carried out at the Museu da Imagem e do Som, Arquivo Público and Biblioteca Mário de Andrade in São Paulo and also at the National Library of Rio de Janeiro, among other centers. The research problem lies in the effects that this type of production causes on society and as a result we conclude that the magazines were improving in editorial quality but, with a central focus on showbiz and the market, it led to the trivialization of culture, the generalization of frivolity and the scandalous journalism, which unfortunately persists in the media to this day. The research contributed to the understanding that radio and magazines, where one is a vector of growth of the other, were being built for the spectacularization in society and this at various times has shown to have very dark effects, as it transformed, for example, the political discussion into entertainment and journalism in irresponsibility.es
dc.description.abstractEl artículo tiene como objetivo analizar la espectacularización en las revistas de radio en Brasil en las décadas de 1920, 1930, 1940 y 1950. Con esa base teórica, se utilizó el método cualitativo para la recolección de datos, por sus características que se encuadran en la temática de trabajo de rescate histórico de la comunicación, particularmente del medio impreso. Optamos por la investigación cualitativa porque tiene pasos únicos en el análisis de datos y hace uso de diferentes estrategias de investigación. Los procedimientos cualitativos muestran diferentes perspectivas y pensamos en los efectos de los medios en este contexto. La investigación se llevó a cabo en el Museu da Imagem e do Som, Arquivo Público y Biblioteca Mário de Andrade en São Paulo y también en la Biblioteca Nacional de Río de Janeiro, entre otros centros. El problema de investigación radica en los efectos que este tipo de producción provoca en la sociedad y como resultado concluimos que las revistas iban mejorando en calidad editorial pero, con un enfoque central en la farándula y el mercado, llevó a la banalización de la cultura, la generalización de la frivolidad y el periodismo escandaloso, que lamentablemente persiste en los medios hasta el día de hoy. La investigación contribuyó a comprender que la radio y las revistas, donde una es vector de crecimiento de la otra, se estaban construyendo para la espectacularización de la sociedad y esto en varios momentos ha demostrado tener efectos muy oscuros, pues transformó, por ejemplo, la discusión política en entretenimiento y el periodismo en irresponsabilidad.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent17 p.es
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofÁmbitos: Revista internacional de comunicación, 58, 179-195.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMagazineses
dc.subjectRadioes
dc.subjectSpectacularizationes
dc.subjectCommunication historyes
dc.subjectCulturees
dc.subjectRevistases
dc.subjectRadioes
dc.subjectEspectacularizaciónes
dc.subjectHistoria de la comunicaciónes
dc.subjectCulturaes
dc.titleSpectacularization in the print media: analysis of specialized radio magazineses
dc.title.alternativeEspectacularización en los medios impresos: análisis de revistas radiales especializadases
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/21844es
dc.identifier.doi10.12795/Ambitos.2022.i58.09es
dc.journaltitleÁmbitos: Revista internacional de comunicaciónes
dc.publication.issue58es
dc.publication.initialPage179es
dc.publication.endPage195es

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