Article
Luces y sombras de la educación infantil 0-3 en Andalucía: condiciones de acceso y de escolarización
Alternative title | Lights and Shadows of Early Childhood Education (0 to 3) in Andalusia: Acces Conditions to Reception and Schooling |
Author/s | Río Ruiz, Manuel Ángel
Martín Gimeno, Rubén Ortega Gómez, María |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Sociología |
Publication Date | 2022 |
Deposit Date | 2022-09-08 |
Published in |
|
Abstract | El artículo examina diferentes facetas de la Educación Infantil 0-3 en Andalucía. Se analizan las características e historia reciente del modelo
implantado aquí en el contexto de la Educación 0-3 estatal. El análisis ... El artículo examina diferentes facetas de la Educación Infantil 0-3 en Andalucía. Se analizan las características e historia reciente del modelo implantado aquí en el contexto de la Educación 0-3 estatal. El análisis revela una gran expansión reciente de la escolaridad en todos los años de este ciclo, pero basada en la multiplicación de una oferta de centros infantiles privados concertados infrafinanciados, en dificultades económicas, muy condicionados a cumplir mínimos de proyectos asistenciales. Todo ello limita muchas veces la calidad y eficacia pedagógica que se viene crecientemente demandando a este ciclo. El análisis también identifica exclusiones por motivos económicos, pero que afectan menos a las familias más vulnerables de menos recursos por debajo del umbral de la pobreza que a las familias de clases populares que se autoexcluyen o retrasan al máximo la matriculación al carecer de bonificaciones, incentivos económicos y derechos a plazas gratuitas. This article examines different aspects of 0–3-year-old pre-school education in Andalusia. It analyses the characteristics and recent history of the model implemented here in the context of state-wide 0–3-year-old education. ... This article examines different aspects of 0–3-year-old pre-school education in Andalusia. It analyses the characteristics and recent history of the model implemented here in the context of state-wide 0–3-year-old education. The analysis reveals a great recent expansion of schooling in all the years of this cycle but based on the proliferation of an offer of underfinanced private subsidized children’s centres, in economic difficulties, very conditioned by this to meet minimum assistance projects. All of this often limits the pedagogical quality and efficiency that are increasingly demanded for this cycle. The analysis also identifies exclusions for economic reasons, but these have a lower impact on the most vulnerable families with fewer resources below the poverty line than families from the lower classes who exclude themselves or delay enrolment as much as possible due to the lack of subsidies, economic incentives, and the right to free places. |
Citation | Río Ruiz, M.Á., Martín Gimeno, R. y Ortega Gómez, M. (2022). Luces y sombras de la educación infantil 0-3 en Andalucía: condiciones de acceso y de escolarización. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 15 (1), 127-151. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
document (10).pdf | 672.6Kb | [PDF] | View/ | |