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Trabajo Fin de Máster

dc.contributor.advisorCapitán Fernández, Jesúses
dc.creatorCalvo Matos, Álvaroes
dc.date.accessioned2021-11-12T14:18:41Z
dc.date.available2021-11-12T14:18:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationCalvo Matos, Á. (2021). Aerial co-workers: a task planning approach for multi-drone teams supporting inspection operations. (Trabajo Fin de Máster Inédito). Universidad de Sevilla, Sevilla.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/127300
dc.description.abstractThis master’s thesis has addressed problems steaming from the recent increase in the applications of cooperative Unmanned Aerial Vehicle (UAV) teams, which are their autonomy to operate over a long period of time with robustness to possible failures, and the ability to enhance the team with cognitive capabilities so that they are able to operate in dynamic environments with humans. Many of these applications are currently being executed by humans, making the activities much more expensive, time-consuming and, in some cases, even dangerous. This is why there is currently a great deal of interest and effort being put into developing solutions to the problems posed. The aim of the work in this thesis was to develop cognitive planning techniques for coordinating fleets of quadrotors to assist human operators in inspection and maintenance tasks on high-voltage power lines. These techniques should also extend the autonomy of the system, ensure that safety requirements between UAVs and human workers are met, and ensure the success of the mission. A software architecture has been proposed based on a central planner and a distributed behaviour manager. To carry out mission planning, cost functions for each incoming task have been defined. Thus, tasks are assigned to UAVs efficiently taking into account their battery constraints. Moreover, to control the behaviour of the UAVs and ensure the safety of the aerial equipment, behaviour trees have been implemented. As a result, it has been possible to develop a software architecture capable of dynamically planning missions while ensuring the safety of the equipment involved. This provides a good base that can be easily adapted and from which more complex planners could be developed in the future. Compared to the typical way of implementing behaviour managers, involving complex finite state machines that are difficult to read, reuse and extend, the use of behaviour trees is a great improvement and will allow the creation of increasingly complex behaviours.es
dc.description.abstractEste Trabajo de Fin de Máster ha afrontado problemas que surgen del reciente aumento de las aplicaciones de equipos cooperativos de UAV, los cuales son la autonomía para operar de forma prolongada en el tiempo con robustez ante posibles fallos, y la dificultad de aportar al equipo capacidades cognitivas para poder operar en entornos dinámicos con humanos. Muchas de estas aplicaciones están siendo ejecutadas actualmente por humanos, haciendo las actividaded mucho más costosas, lentas, e incluso en algunos casos, peligrosas. Es por eso que actualmente existe un gran interés y se están destinando muchos esfuerzos para desarrollar soluciones para los problemas planteados. El objetivo del trabajo en este TFM es desarrollar técnicas cognitvas de planificación para coordinar flotas de UAVs que asistan a operarios humanos en tareas de inspección y mantenimiento en líneas eléctricas de alta tensión. Estas técnicas deben además extender la autonomía del sistema, garantizar que se cumplan los requisitos de seguridad entre UAVs y trabajadores humanos, y asegurar el éxito de la misión. Se ha propuesto una arquitectura de software basada en un planificador central y un gestor de comportamientos distribuido. Para llevar a cabo la planificación se han definido costes para las distintas tareas existentes. De esta forma, se asignan a los distintos UAVs de manera eficiente, teniendo en cuenta sus restricciones de batería. Por el otro lado, para controlar el comportamiento de los UAVs y asegurar la seguridad de los equipos aéreos, se han implementado diferentes árboles de comportamiento. Como resultado, se ha conseguido desarrollar una arquitectura de software capaz de realizar la planificación de las misiones de forma dinámica asegurando mientras tanto la seguridad de los equipos involucrados. Esto constituye una buena base que se puede adaptar fácilmente y a partir de la cual se pueden desarrollar futuros planificadores más complejos. Comparado con la forma típica de implementar gestores de comportamiento, ivolucrando complejas máquinas de estados finitas difíciles de leer, reutilizar y ampliar, el uso de árboles de comportamiento supone una gran mejora y permitirá la creación de comportamientos cada vez más complejos.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleAerial co-workers: a task planning approach for multi-drone teams supporting inspection operationses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería de Sistemas y Automáticaes
dc.description.degreeUniversidad de Sevilla. Máster en Ingeniería Electrónica, Robótica y Automáticaes
dc.publication.endPage113 p.es

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