Listar Didáctica de las Matemáticas por autor "Martín Molina, Verónica"
Mostrando ítems 1-17 de 17
-
Ponencia
Aspectos del discurso de estudiantes universitarios cuando construyen definiciones matemáticas
González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica; Fernández León, Aurora; Toscano Barragán, Rocío; Gavilán Izquierdo, José María (Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas, 2017)En este trabajo estudiamos el proceso de definir de estudiantes universitarios para profesor a través del análisis del ...
-
Artículo
Characterising pre-service primary school teachers’ discursive activity when defining
Martín Molina, Verónica; Toscano Barragán, Rocío; Fernández León, Aurora; Gavilán Izquierdo, José María; González Regaña, Alfonso José (Modestum Publishing, 2023)This paper studies how pre-service primary school teachers construct and select mathematical definitions through the ...
-
Artículo
Characterizing the role of technology in mathematics teachers’ practices when teaching about the derivative
Gavilán Izquierdo, José María; García, Mercedes; Martín Molina, Verónica (Taylor & Francis, 2021)A current research problem in mathematics education is the characterization of the role of teachers in the processes of ...
-
Capítulo de Libro
Cómo construyeron definiciones matemáticas los estudiantes para maestro: una aproximación sociocultural
Gavilán Izquierdo, José María; Martín Molina, Verónica; González Regaña, Alfonso José; Toscano Barragán, Rocío; Fernández León, Aurora (Ediciones Universidad Salamanca, 2019)En este capítulo se presenta un estudio sobre el conocimiento matemático de los estu diantes para maestro de Educación ...
-
Artículo
Differences between how Undergraduate Students Define Geometric Solids and what their Lecturers Expectfrom them through the Lens of the Theory of Commognition
Martín Molina, Verónica; González Regaña, Alfonso José; Toscano Barragán, Rocío; Gavilán Izquierdo, José María (Modestum LTD, 2020-11-14)Undergraduate students’ engagement with mathematical discourse when defining geometric solids is analysed and compared ...
-
Artículo
El discurso de estudiantes para maestro cuando describen y definen cuerpos geométricos
González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica; Toscano Barragán, Rocío; Fernández León, Aurora; Gavilán Izquierdo, José María (Universitat Autónoma de Barcelona, 2021)En este trabajo, nos planteamos avanzar en el estudio de la práctica matemática de definir de los estudiantes para maestro. ...
-
Ponencia
Identificando conflictos comognitivos en el discurso de estudiantes universitarios cuando definen
González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica; Fernández León, Aurora; Toscano Barragán, Rocío; Gavilán Izquierdo, José María (Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (SEIEM)., 2019-09)En este estudio, avanzamos en nuestra investigación sobre la práctica de definir entre estudiantes universitarios. Para ...
-
Artículo
Identifying routines in the discourse of undergraduate students when defining
Fernández León, Aurora; Gavilán Izquierdo, José María; González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica; Toscano Barragán, Rocío (Springer, 2021)In this paper, we study how undergraduate students define 3D geometrical solids. With this aim, we have identified the ...
-
Artículo
Local classification and examples of an important class of paracontact metric manifolds
Martín Molina, Verónica (Univerzitet u Nisû. Prirodno Matematicki Fakultet, 2015)We study paracontact metric ( , μ)-spaces with = −1, equivalent to h2 = 0 but not h = 0. In particular, we will give ...
-
Artículo
Mathematical naming and explaining in teaching talk: Noticing work with two groups of mathematics teachers
Planas, Núria; Alfonso, José M.; Arnal-Bailera, Alberto; Martín Molina, Verónica (Springer, 2024)Research shows the salient place of mathematical teaching talk, including the mathematical-linguistic practices of naming ...
-
Artículo
Paracontact metric manifolds without a contact metric counterpart
Martín Molina, Verónica (Mathematical Society of the Republic of China, 2015)We study non-paraSasakian paracontact metric (κ, μ)-spaces with κ = −1 (equivalent to h2 = 0 but h = 0). These manifolds, ...
-
Artículo
Pre-service mathematics teachers’ discourse: Differences between defining in task situations involving prototypical and non-prototypical solids
Toscano Barragán, Rocío; Fernández Leon, Aurora; Gavilán Izquierdo, José María; González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica (Elsevier, 2024)The literature has highlighted the significant role of definitions and defining in mathematics learning and teaching. ...
-
Artículo
Researching how professional mathematicians construct new mathematical definitions: A case study
Martín Molina, Verónica; González Regaña, Alfonso José; Gavilán Izquierdo, José María (Taylor & Francis, 2018)In this work, we study the mathematical practice of defining by mathematics researchers. Since research is an important ...
-
Ponencia
La resolución de problemas en la asignatura de "Matemáticas Específicas para Maestros"
Martín Molina, Verónica; González Regaña, Alfonso José; Gavilán Izquierdo, José María; Sánchez-Matamoros-Garcia, Gloria (Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla, 2016)En esta comunicación se presenta una experiencia desarrollada en las clases prácticas de la asignatura de “Matemáticas ...
-
Artículo
Some Non-Compactness Results for Locally Homogeneous Contact Metric Manifolds
Lotta, Antonio; Martín Molina, Verónica (Springer, 2022-06-20)We exhibit some sufficient conditions ensuring the non-compactness of a locally homogeneous, regular, contact metric ...
-
Artículo
Spanish primary school students’ engagement with a non-traditional method when adding and subtracting: ritualised versus exploratory participation
Gallego Sánchez, Inés Magdalena; Martín Molina, Verónica; Caro Torró, Isabel; Gavilán Izquierdo, José María (Taylor & Francis, 2023)Our work investigated how six primary school students used a non- traditional method for adding and subtracting: the ABN ...
-
Ponencia
The challenge of being a mathematics teacher
Martín Molina, Verónica (International Network for Didactic Research on University Mathematics, 2016)One of the things that teachers at the university level have to learn by experience is how to adapt their lectures ...