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NombreMartín Molina, Verónica
DepartamentoDidáctica de las Matemáticas
Área de conocimientoDidáctica de la Matemática
Categoría profesionalProfesora Titular de Universidad
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Artículo
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Pre-service mathematics teachers’ discourse: Differences between defining in task situations involving prototypical and non-prototypical solids

Toscano Barragán, Rocío; Fernández Leon, Aurora; Gavilán Izquierdo, José María; González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica (Elsevier, 2024)
The literature has highlighted the significant role of definitions and defining in mathematics learning and teaching. ...
Artículo
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Mathematical naming and explaining in teaching talk: Noticing work with two groups of mathematics teachers

Planas, Núria; Alfonso, José M.; Arnal-Bailera, Alberto; Martín Molina, Verónica (Springer, 2024)
Research shows the salient place of mathematical teaching talk, including the mathematical-linguistic practices of naming ...
Trabajo Fin de Máster
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Un análisis de las definiciones de cuerpos geométricos propuestas por maestros de Educación Primaria en formación

Baraja Reyes, Juan José; Martín Molina, Verónica (2023)
Esta investigación es fruto de la relevancia que tiene el conocimiento de definiciones matemáticas, y concretamente ...
Artículo
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Characterising pre-service primary school teachers’ discursive activity when defining

Martín Molina, Verónica; Toscano Barragán, Rocío; Fernández León, Aurora; Gavilán Izquierdo, José María; González Regaña, Alfonso José (Modestum Publishing, 2023)
This paper studies how pre-service primary school teachers construct and select mathematical definitions through the ...
Artículo
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Spanish primary school students’ engagement with a non-traditional method when adding and subtracting: ritualised versus exploratory participation

Gallego Sánchez, Inés Magdalena; Martín Molina, Verónica; Caro Torró, Isabel; Gavilán Izquierdo, José María (Taylor & Francis, 2023)
Our work investigated how six primary school students used a non- traditional method for adding and subtracting: the ABN ...
Artículo
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Some Non-Compactness Results for Locally Homogeneous Contact Metric Manifolds

Lotta, Antonio; Martín Molina, Verónica (Springer, 2022)
We exhibit some sufficient conditions ensuring the non-compactness of a locally homogeneous, regular, contact metric ...
Trabajo Fin de Grado
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Gamificación , materiales manipulativos y TIC para la enseñanza de la suma y la resta en primer ciclo de educación primaria

Mora Toledo, Ángela; Martín Molina, Verónica (2022)
Nos encontramos en una sociedad de cambio, y como tal, los docentes debemos actualizarnos constantemente para conseguir ...
Trabajo Fin de Grado
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Clasificación de problemas aritméticos escolares en educación primaria

Rodríguez Galante, María Dolores; Martín Molina, Verónica (2022)
En esta investigación se analizan 3 libros de texto de matemáticas de Educación Primaria de la editorial SM, en concreto, ...
Trabajo Fin de Grado
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Propuesta de escape room educativo para trabajar las unidades de medida en tercer ciclo de Educación Primaria

Real Vilches, Cristina; Martín Molina, Verónica (2022)
En la sociedad actual, la escuela es el primer ámbito de formación de las personas, siendo el rendimiento escolar uno de ...
Artículo
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El discurso de estudiantes para maestro cuando describen y definen cuerpos geométricos

González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica; Toscano Barragán, Rocío; Fernández León, Aurora; Gavilán Izquierdo, José María (Universitat Autónoma de Barcelona, 2021)
En este trabajo, nos planteamos avanzar en el estudio de la práctica matemática de definir de los estudiantes para maestro. ...
Trabajo Fin de Grado
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Comparación de la eficacia de distintos métodos de trabajo para el cálculo mental

Cotán Pérez, Ana; Del Valle Ortiz, Esperanza; Díaz Palma, Pilar Rocío; Martín Molina, Verónica (2021)
Este Trabajo de Fin de Grado se centra en el análisis de tres intervenciones distintas realizadas en el cuarto curso de ...
Artículo
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Identifying routines in the discourse of undergraduate students when defining

Fernández León, Aurora; Gavilán Izquierdo, José María; González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica; Toscano Barragán, Rocío (Springer, 2021)
In this paper, we study how undergraduate students define 3D geometrical solids. With this aim, we have identified the ...
Artículo
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Characterizing the role of technology in mathematics teachers’ practices when teaching about the derivative

Gavilán Izquierdo, José María; García, Mercedes; Martín Molina, Verónica (Taylor & Francis, 2021)
A current research problem in mathematics education is the characterization of the role of teachers in the processes of ...
Artículo
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Differences between how Undergraduate Students Define Geometric Solids and what their Lecturers Expectfrom them through the Lens of the Theory of Commognition

Martín Molina, Verónica; González Regaña, Alfonso José; Toscano Barragán, Rocío; Gavilán Izquierdo, José María (Modestum LTD, 2020)
Undergraduate students’ engagement with mathematical discourse when defining geometric solids is analysed and compared ...
Artículo
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Generalized Sasakian Space Forms Which Are Realized as Real Hypersurfaces in Complex Space Forms

Carriazo Rubio, Alfonso; Cho, Jong Taek; Martín Molina, Verónica (MDPI, 2020)
We prove a classification theorem of the generalized Sasakian space forms which are realized as real hypersurfaces in complex space forms.
Ponencia
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Identificando conflictos comognitivos en el discurso de estudiantes universitarios cuando definen

González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica; Fernández León, Aurora; Toscano Barragán, Rocío; Gavilán Izquierdo, José María (Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (SEIEM)., 2019)
En este estudio, avanzamos en nuestra investigación sobre la práctica de definir entre estudiantes universitarios. Para ...
Trabajo Fin de Grado
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Introducción a la magnitud y la medida con el aprendizaje cooperativo

Fernández García, Isabel; Martín Molina, Verónica (2019)
Este trabajo de fin de grado presenta una intervención realizada a un grupo de segundo de Educación Primaria sobre los ...
Capítulo de Libro
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Cómo construyeron definiciones matemáticas los estudiantes para maestro: una aproximación sociocultural

Gavilán Izquierdo, José María; Martín Molina, Verónica; González Regaña, Alfonso José; Toscano Barragán, Rocío; Fernández León, Aurora (Ediciones Universidad Salamanca, 2019)
En este capítulo se presenta un estudio sobre el conocimiento matemático de los estu diantes para maestro de Educación ...
Artículo
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A classification of totally geodesic and totally umbilical Legendrian submanifolds of (κ, μ)-spaces

Carriazo Rubio, Alfonso; Martín Molina, Verónica; Vrancken, Luc (Springer, 2018)
We present classifications of totally geodesic and totally umbilical Legendrian submanifolds of (κ, µ)-spaces with Boeckx ...
Trabajo Fin de Grado
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Juegos y materiales manipulativos como recurso didáctico para aprender las tablas de multiplicar

Borrero Monge, Adelaida; Martín Molina, Verónica (2018)
Este TFG plantea el uso de los juegos y materiales manipulativos como recurso didáctico para enseñar las tablas de ...
Artículo
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Researching how professional mathematicians construct new mathematical definitions: A case study

Martín Molina, Verónica; González Regaña, Alfonso José; Gavilán Izquierdo, José María (Taylor & Francis, 2018)
In this work, we study the mathematical practice of defining by mathematics researchers. Since research is an important ...
Ponencia
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Aspectos del discurso de estudiantes universitarios cuando construyen definiciones matemáticas

González Regaña, Alfonso José; Martín Molina, Verónica; Fernández León, Aurora; Toscano Barragán, Rocío; Gavilán Izquierdo, José María; Toboso Nieto, Concepción (Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas, 2017)
En este trabajo estudiamos el proceso de definir de estudiantes universitarios para profesor a través del análisis del ...
Artículo
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Null pseudo-isotropic Lagrangian surfaces

Carriazo Rubio, Alfonso; Martín Molina, Verónica; Vrancken, Luc (Polish Academy of Sciences, Institute of Mathematics, 2017)
In this paper we will show that a Lagrangian, Lorentzian surface M 2 1 in a complex pseudo space form Mf2 1 (4c) is ...
Ponencia
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La resolución de problemas en la asignatura de "Matemáticas Específicas para Maestros"

Martín Molina, Verónica; González Regaña, Alfonso José; Gavilán Izquierdo, José María; Sánchez-Matamoros-Garcia, Gloria (Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla, 2016)
En esta comunicación se presenta una experiencia desarrollada en las clases prácticas de la asignatura de “Matemáticas ...
Ponencia
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The challenge of being a mathematics teacher

Martín Molina, Verónica; Nardi, Elena; Winsløw, Carl; Hausberger, Thomas (International Network for Didactic Research on University Mathematics, 2016)
One of the things that teachers at the university level have to learn by experience is how to adapt their lectures ...
Artículo
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Algebraic Approach to the Minimum-Cost Multi-Impulse Orbit-Transfer Problem

Avendaño, M.; Martín Molina, Verónica; Martín-Morales, J.; Ortigas-Galindo, J. (American Institute of Aeronautics and Astronautics [Society Publisher], 2016)
A purely algebraic formulation (i.e., polynomial equations only) of the minimum-cost multi-impulse orbit-transfer problem ...
Artículo
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The curvature tensor of (κ,μ,ν)-contact metric manifolds

Arslan, Kadri; Carriazo Rubio, Alfonso; Martín Molina, Verónica; Murathan, Cengizhan (Springer, 2015)
We study the Riemann curvature tensor of (κ, µ, ν)-contact metric manifolds, which we prove to be completely determined ...
Artículo
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Local classification and examples of an important class of paracontact metric manifolds

Martín Molina, Verónica (Univerzitet u Nisû. Prirodno Matematicki Fakultet, 2015)
We study paracontact metric ( , μ)-spaces with = −1, equivalent to h2 = 0 but not h = 0. In particular, we will give an ...
Artículo
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Paracontact metric manifolds without a contact metric counterpart

Martín Molina, Verónica (Mathematical Society of the Republic of China, 2015)
We study non-paraSasakian paracontact metric (κ, μ)-spaces with κ = −1 (equivalent to h2 = 0 but h = 0). These manifolds, ...
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Sasaki-Einstein and paraSasaki-Einstein metrics from (κ,μ)-structures

Cappelletti Montano, Beniamino; Carriazo Rubio, Alfonso; Martín Molina, Verónica (Elsevier, 2013)
We prove that every contact metric (κ, µ)-space admits a canonical η-Einstein Sasakian or η-Einstein paraSasakian metric. ...
Artículo
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The curvature tensor of almost cosymplectic and almost Kenmotsu ( κ, μ, ν ) -space

Carriazo Rubio, Alfonso; Martín Molina, Verónica (Springer, 2013)
We study the Riemann curvature tensor of (κ, µ, ν)-spaces when they have almost cosymplectic and almost Kenmotsu structures, ...
Artículo
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Almost cosymplectic and almost Kenmotsu (κ, μ, ν)-spaces

Carriazo Rubio, Alfonso; Martín Molina, Verónica (Springer, 2013)
We study the Riemann curvature tensor of (κ, µ, ν)-spaces when they have almost cosymplectic and almost Kenmotsu structures, ...
Artículo
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Generalized (κ,μ)-space forms

Carriazo Rubio, Alfonso; Martín Molina, Verónica; Tripathi, Mukut Mani (Springer, 2013)
Generalized (κ, µ)-space forms are introduced and studied. We examine in depth the contact metric case and present examples for all possible dimensions. We also analyse the trans-Sasakian case.
Ponencia
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The curvature tensor of almost cosymplectic and almost Kenmotsu (κ,μ,ν)-spaces

Carriazo Rubio, Alfonso; Martín Molina, Verónica (2013)
We study the Riemann curvature tensor of (κ,μ, ν)-spaces when they have almost cosymplectic and almost Kenmotsu structures, ...
Artículo
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Optimal inequalities, contact delta-invariants and their applications

Chen, Bang-Yen; Martín Molina, Verónica (Malaysian Mathematical Sciences Society, 2013)
Associated with a k-tuple (n1, . . . , nk) ∈ S(2n + 1) with n ≥ 1, we define a contact δ-invariant, δc (n1, . . . , nk), ...
Tesis Doctoral
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(k, µ)-Espacios de Curvatura Ø-Seccional constante generalizados

Martín Molina, Verónica; Carriazo Rubio, Alfonso (2011)
A lo largo de los años, numerosos autores han estudiado la forma del tensor de curvatura de una variedad Riemanniana para ...
Artículo
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Generalized (κ, µ)-space forms and d-homothetic deformations

Carriazo Rubio, Alfonso; Martín Molina, Verónica (2011)
We study the Da-homothetic deformations of generalized (κ, µ)- space forms. We prove that the deformed spaces are again ...
Artículo
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Bochner and conformal flatness on normal complex contact metric manifolds

David E. Blair; Martín Molina, Verónica (Springer, 2010)
We will prove that normal complex contact metric manifolds that are Bochner flat must have constant holomorphic sectional ...
Artículo
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Sophus Lie: un matemático visionario

Núñez Valdés, Juan; Tenorio Villalón, Ángel Francisco; Martín Molina, Verónica (2007)
A diferencia de una mera exposici´on de datos puramente biogr´aficos, este art´ıculo pretende dar a conocer a cualquier ...