Perfil del autor: Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes
Datos institucionales
Nombre | Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes |
Departamento | Psicología Evolutiva y de la Educación |
Área de conocimiento | Psicología Evolutiva y de la Educación |
Categoría profesional | Profesora Titular de Universidad |
Correo electrónico | Solicitar |
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Artículo
Reading metacomprehension of Spanish deaf and hard-of-hearing students
(Oxford University Press, 2024)
Difficulties in monitoring reading comprehension result in poor comprehension. One key aspect of monitoring is metacomprehension, ... |
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[Dataset] Reading Metacomprehension of Deaf and Hard-of-Hearing Students
(2024)
El conjunto de datos recoge los obtenidos tras la evaluación de 25 estudiantes sordos, 25 iguales oyentes equiparados en ... |
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The use of technology-assisted intervention in vocabulary learning for children with autism spectrum disorder: a systematic review
(Frontiers Media, 2024)
Introduction: Children with autism spectrum disorder may show delays in vocabulary development. Technology-based interventions ... |
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Test para la evaluación de la lectura labiofacial
(2024)
El test de lectura labiofacial persigue la evaluación de la capacidad de percibir e interpretar mensajes a partir de la ... |
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Data set: Eye-movement patterns in hearing and deaf children while reading illustrated text [Dataset]
(2023)
Este proyecto tenía el objetivo de determinar el perfil de comprensión lector del alumnado con sordera e implante coclear. ... |
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A Systematic Review and Meta-Analysis of Vocabulary Interventions for Deaf/Hard of Hearing Children and Adolescents
(American Speech-Language-Hearing Association, 2023)
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Reading Habits of Deaf and Hard-of-Hearing Adults [Dataset]
(2023)
El conjunto de datos recoge los obtenidos, mediante la aplicación de un cuestionario online a 102 personas con sordera o ... |
Artículo
Reading Habits of Deaf and Hard of Hearing Adults
(Gallaudet University Press, 2023)
Few studies exist on the reading habits of the deaf population, and most of those that do were published more than 20 years ... |
Artículo
Proceso de evaluación de pictogramas: Catálogo de señalización accesible andaluz
(Universidad de Salamanca, 2022)
Todas las personas necesitan apoyarse en elementos del contexto para desenvolverse por los entornos de manera autónoma. ... |
Artículo
Percepción universitaria de las clases virtuales durante la COVID-19
(Universidad Pablo de Olavide, 2022)
A raíz de la declaración de la pandemia mundial debida a la COVID-19, las universidades de todo el mundo tuvieron que ... |
Artículo
Exploring Parental Perspectives of Childhood Speech and Language Disorders Across 10 Countries: A Pilot Qualitative Study
(American Speech-Language-Hearing Association, 2021)
Purpose: Although researchers have explored parental perspectives of childhood speech and language disorders, most studies ... |
Artículo
The influence of syntactic knowledge on reading comprehension varies as a function of oral vocabulary in Spanish-speaking children
(The United Kingdom Literacy Association, 2021)
Background: Reading comprehension is a complex process influenced by many factors. However, the abilities that are known ... |
Artículo
“So, I told him to look for friends!” Barriers and protecting factors that may facilitate inclusion for children with Language Disorder in everyday social settings: Cross-cultural qualitative interviews with parents
(ELSEVIER, 2021)
Purpose: Although researchers have explored parental perspectives on childhood speech and language disorders, this work ... |
Artículo
The effects of morphological and syntactic knowledge on reading comprehension in Spanish speaking children
(Springer, 2020)
Reading comprehension is a complex task requiring many underlying skills. Syntactic awareness and morphological awareness ... |
Artículo
Comprehending reflexive and clitic constructions in children with autism spectrum disorder and developmental language disorder
(Wiley, 2020)
Background: It has been established that people with autism spectrum disorder (ASD) often have difficulties understanding ... |
Tesis Doctoral
La aportación del bilingüismo bimodal al desarrollo de la función ejecutiva
(2019)
A lo largo de los años se han desarrollado multitud de estudios con relación al bilingüismo, sin embargo, el interés por ... |
Ponencia
Intervenciones en comprensión lectora basadas en el uso de la Lengua de Signos en población sorda: Una revisión sistemática: [póster]
(2019)
Los estudios realizados con personas sordas o con problemas de audición, demuestran que esta población suele presentar ... |
Artículo
Working with the parents and families of children with developmental language disorders: An international perspective
(Elsevier, 2019)
Background The relationship between parental input and child language development has had a complex history. It has become ... |
Artículo
A Spanish Sign Language (LSE) Adaptation of the Communicative Development Inventories
(Oxford University Press, 2019)
This article presents the adaptation of the MacArthur Communicative Development Inventory (CDI; Fenson et al., 1993, 1994) ... |
Ponencia
Intervenciones en comprensión lectora en población sorda: revisión de las prácticas llevadas a cabo: [póster]
(2019)
Las personas sordas adultas presentan claras dificultades a la hora de comprender los textos. Alcanzando un nivel máximo ... |
Artículo
The Role of Multiple Articulatory Channels of Sign-Supported Speech Revealed by Visual Processing
(American Speech-Language-Hearing Association (ASHA), 2019)
Purpose The use of sign-supported speech (SSS) in the education of deaf students has been recently discussed in relation ... |
Tesis Doctoral |
Ponencia
Dynamic computerized-adaptive assessment of reading processes: Incremental validity on text comprehension
(Society for the Scientific Study of Reading, 2018)
This study explores the predictive and incremental validity of the Dynamic Computerized Adaptive Reading Processes Assessment ... |
Artículo
Integrating curriculum-based dynamic assessment in computerized adaptive testing: Development and predictive validity of the EDPL-BAI battery on reading competence
(Frontiers Media, 2018)
In recent decades, there have been significant changes in the conceptualization of reading as well as in the perception ... |
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An eye tracking study on the perception and comprehension of unimodal and bimodal linguistic inputs by deaf adolescents
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Artículo
Atribución mentalista en adultos con discapacidad intelectual
(Universidad de Sevilla, 2017)
Este estudio pretende conocer cómo es el rendimiento en varias tareas relacionadas con la Teoría de la Mente dentro de la ... |
Ponencia
Lo que ya sabemos y lo que deberíamos saber sobre las lenguas de signos: Revisión de una década de investigación
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En la ponencia se hace un repaso de la evolución de la investigación sobre las lenguas de signos en la última década. Se ... |
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La evaluación del desarrollo temprano del vocabulario en LSE
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Ante la ausencia de instrumentos para evaluar el desarrollo temprano de la lengua de signos española (LSE), decidimos ... |
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Learning to read: The case of Moroccan students who learn Spanish
(Cambridge University Press, 2013)
The aims of this study are to assess L1 and L2 variables that influence the reading acquisition of students of Moroccan ... |
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Support, inclusion, and Special Education teachers’ attitudes toward the education of students with Autism Spectrum Disorders
(Hindawi, 2012)
This study is aimed at assessing special education teachers’ attitudes toward teaching pupils with autism spectrum disorders ... |
Ponencia
Comprensión oral y escrita en español de alumnos inmigrantes de origen marroquí
([Oviedo] : Universidad de Oviedo, Instituto de Ciencias de la Educación , [2008], 2008)
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Lipreading in the prelingually deaf: What makes a skilled speechreader?
(Universidad Complutense de Madrid, 2008)
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La atención educativa en el caso del alumnado con trastornos del espectro autista
(Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2007)
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Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica en la resolución de problemas matemáticos
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El artículo se inicia repasando el concepto «resolución de problema» y los distintos modelos de Resolución de Problemas ... |
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Prevalence estimates of autism spectrum disorder in the school population of Seville, Spain
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A preliminary task for the design and development of interventions for differentgroups of people with disabilities is to ... |
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El uso educativo de la Lengua de Signos Española (LSE) y su problemática
(Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General Técnica, 2007)
En la última década se ha producido en España un notable avance en el reconocimiento de las posibilidades de la Lengua de ... |
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Capítulo de Libro
Aproximación a la realidad de la atención educativa a las personas con discapacidad: la formación de actitudes positivas ante la inclusión social
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En este informe se presenta la memoria correspondiente al proyecto de innovación docente que, con el mismo título, ha sido ... |
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Enseñanza del español a las personas sordas: ¿como primera o segunda lengua?
(Universidad de Sevilla, 2005)
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Capítulo de Libro
Cuando los contenidos se centran en "lo práctico": percepción de los estudiantes de la metodología basada en casos
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El presente trabajo se enmarca en la experiencia de innovación docente “Coordinación curricular e innovación docente en ... |
Ponencia
El potencial de la lengua de signos española como instrumento de comunicación
(Universidad de Sevilla, 2004)
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