Por motivos de mantenimiento se ha deshabilitado el inicio de sesión temporalmente. Rogamos disculpen las molestias.
NameRodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes
DepartmentPsicología Evolutiva y de la Educación
Knowledge areaPsicología Evolutiva y de la Educación
Professional categoryProfesora Titular de Universidad
E-mailRequest
           
  • No. publications

    44

  • No. visits

    29424

  • No. downloads

    27801


 

Article
Icon

Reading metacomprehension of Spanish deaf and hard-of-hearing students

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Moreno Pérez, Francisco Javier; Saldaña Sage, David (Oxford University Press, 2024)
Difficulties in monitoring reading comprehension result in poor comprehension. One key aspect of monitoring is metacomprehension, ...
Dataset
Icon

[Dataset] Reading Metacomprehension of Deaf and Hard-of-Hearing Students

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Moreno Pérez, Francisco Javier; Saldaña Sage, David (2024)
El conjunto de datos recoge los obtenidos tras la evaluación de 25 estudiantes sordos, 25 iguales oyentes equiparados en ...
Article
Icon

The use of technology-assisted intervention in vocabulary learning for children with autism spectrum disorder: a systematic review

Urrea Echeverría, Ana Lucía; Fernández Torres, Vanessa; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David (Frontiers Media, 2024)
Introduction: Children with autism spectrum disorder may show delays in vocabulary development. Technology-based interventions ...
Article
Icon

Reading metacomprehension of Spanish deaf and hard-of-hearing students

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Moreno Pérez, Francisco Javier; Saldaña Sage, David (Oxford University Press, 2024)
Difficulties in monitoring reading comprehension result in poor comprehension. One key aspect of monitoring is ...
Others
Icon

Test para la evaluación de la lectura labiofacial

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (2024)
El test de lectura labiofacial persigue la evaluación de la capacidad de percibir e interpretar mensajes a partir de la ...
Dataset
Icon

Data set: Eye-movement patterns in hearing and deaf children while reading illustrated text [Dataset]

Solís Campos, Adrián; Gómez-Merino, Nadina; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña, David (2023)
Este proyecto tenía el objetivo de determinar el perfil de comprensión lector del alumnado con sordera e implante coclear. ...
Article
IconIcon

A Systematic Review and Meta-Analysis of Vocabulary Interventions for Deaf/Hard of Hearing Children and Adolescents

Aldemir, Hülya; Solís Campos, Adrián; Saldaña Sage, David; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (American Speech-Language-Hearing Association, 2023)
Purpose: The development of vocabulary size in deaf/hard of hearing (DHH) children and adolescents can be delayed compared ...
Dataset
Icon

Reading Habits of Deaf and Hard-of-Hearing Adults [Dataset]

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Díaz Acosta, Ana; Simpson, Ian C. (2023)
El conjunto de datos recoge los obtenidos, mediante la aplicación de un cuestionario online a 102 personas con sordera o ...
Article
Icon

Reading Habits of Deaf and Hard of Hearing Adults

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Díaz Acosta, Ana; Simpson, Ian C. (Gallaudet University Press, 2023)
Few studies exist on the reading habits of the deaf population, and most of those that do were published more than 20 years ...
Article
Icon

Proceso de evaluación de pictogramas: Catálogo de señalización accesible andaluz

Erena Guardia, Gema; Solís Campos, Adrián; Moreno Pérez, Francisco Javier; Ortiz Gómez, Marta; Rivero Contreras, Miriam; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David (Universidad de Salamanca, 2022)
Todas las personas necesitan apoyarse en elementos del contexto para desenvolverse por los entornos de manera autónoma. ...
Article
Icon

Percepción universitaria de las clases virtuales durante la COVID-19

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Moreno Pérez, Francisco Javier (Universidad Pablo de Olavide, 2022)
A raíz de la declaración de la pandemia mundial debida a la COVID-19, las universidades de todo el mundo tuvieron que ...
Article
Icon

Exploring Parental Perspectives of Childhood Speech and Language Disorders Across 10 Countries: A Pilot Qualitative Study

Jensen de López, Kristine M.; Lyons, Rena; Novogrodsky, Rama; Baena Medina, Magdalena Sofía; Feilberg, Julie; Harding, Sam; Kelić, Maja; Klatte, Inge S.; Mantel, Tina C.; Tomazin, Marina O.; Ulfsdottir, Thora S.; Zajdó, Krisztina; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (American Speech-Language-Hearing Association, 2021)
Purpose: Although researchers have explored parental perspectives of childhood speech and language disorders, most studies ...
Article
Icon

The influence of syntactic knowledge on reading comprehension varies as a function of oral vocabulary in Spanish-speaking children

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Moreno Pérez, Francisco Javier; Simpson, Ian C.; Valdés Coronel, Marta; Saldaña Sage, David (The United Kingdom Literacy Association, 2021)
Background: Reading comprehension is a complex process influenced by many factors. However, the abilities that are known ...
Article
Icon

“So, I told him to look for friends!” Barriers and protecting factors that may facilitate inclusion for children with Language Disorder in everyday social settings: Cross-cultural qualitative interviews with parents

Jensen de López, Kristine M.; Feilberg, Julie; Baena Medina, Magdalena Sofía; Lyons, Rena; Harding, Sam; Kelić, Maja; Klatte, Inge S.; Mantel, Tina C.; Novogrodsky, Rama; Ulfsdottirj, Thora S.; Zajdo, Krisztina; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (ELSEVIER, 2021)
Purpose: Although researchers have explored parental perspectives on childhood speech and language disorders, this work ...
Article
Icon

The effects of morphological and syntactic knowledge on reading comprehension in Spanish speaking children

Simpson, Ian C.; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Valdés Coronel, Marta; Saldaña Sage, David (Springer, 2020)
Reading comprehension is a complex task requiring many underlying skills. Syntactic awareness and morphological awareness ...
Article
Icon

Comprehending reflexive and clitic constructions in children with autism spectrum disorder and developmental language disorder

Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Tavares, Gema; Saldaña Sage, David (Wiley, 2020)
Background: It has been established that people with autism spectrum disorder (ASD) often have difficulties understanding ...
PhD Thesis
Icon

La aportación del bilingüismo bimodal al desarrollo de la función ejecutiva

Cantillo, Coral; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (2019)
A lo largo de los años se han desarrollado multitud de estudios con relación al bilingüismo, sin embargo, el interés por ...
Presentation
Icon

Intervenciones en comprensión lectora basadas en el uso de la Lengua de Signos en población sorda: Una revisión sistemática: [póster]

Ortiz-Gómez, Marta; Saldaña Sage, David; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (2019)
Los estudios realizados con personas sordas o con problemas de audición, demuestran que esta población suele presentar ...
Article
Icon

Working with the parents and families of children with developmental language disorders: An international perspective

Law, James; Levickis, Penny; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Matić, Ana; Lyons, Rena; Messarra, Camille; Kouba Hreich, Edith; Stankova, Margarita (Elsevier, 2019)
Background The relationship between parental input and child language development has had a complex history. It has become ...
Article
Icon

A Spanish Sign Language (LSE) Adaptation of the Communicative Development Inventories

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Pérez, Mar; Valmaseda, Marian; Cantillo, Coral; Díez, María Aránzazu; Montero, Ignacio; Moreno Pérez, Francisco Javier; Pardo-Guijarro, María Jesús; Saldaña Sage, David (Oxford University Press, 2019)
This article presents the adaptation of the MacArthur Communicative Development Inventory (CDI; Fenson et al., 1993, 1994) ...
Presentation
Icon

Intervenciones en comprensión lectora en población sorda: revisión de las prácticas llevadas a cabo: [póster]

Ortiz-Gómez, Marta; Saldaña Sage, David; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (2019)
Las personas sordas adultas presentan claras dificultades a la hora de comprender los textos. Alcanzando un nivel máximo ...
Article
IconIcon

The Role of Multiple Articulatory Channels of Sign-Supported Speech Revealed by Visual Processing

Mastrantuono, Eliana; Burigo, Michele; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David (American Speech-Language-Hearing Association (ASHA), 2019)
Purpose The use of sign-supported speech (SSS) in the education of deaf students has been recently discussed in relation ...
PhD Thesis
Icon

Visual perception and signed oral language in deafness.

Mastrantuono, Eliana; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David (2018)
Presentation
Icon

Dynamic computerized-adaptive assessment of reading processes: Incremental validity on text comprehension

Navarro Hidalgo, Juan José; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Sánchez Gutiérrez, Claudia; Mourgues Codern, Catalina; Guzmán de los Riscos, Eduardo Francisco; Conejo Muñoz, Ricardo (Society for the Scientific Study of Reading, 2018)
This study explores the predictive and incremental validity of the Dynamic Computerized Adaptive Reading Processes Assessment ...
Article
Icon

Integrating curriculum-based dynamic assessment in computerized adaptive testing: Development and predictive validity of the EDPL-BAI battery on reading competence

Navarro Hidalgo, Juan José; Mourgues Codern, Catalina; Guzmán de los Riscos, Eduardo Francisco; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Conejo Muñoz, Ricardo; Sánchez Gutiérrez, Claudia; Fuente Arias, Jesús Enrique de la; Martella, Diana; Saracostti, Mahia (Frontiers Media, 2018)
In recent decades, there have been significant changes in the conceptualization of reading as well as in the perception ...
Book
Icon

Manual para la aplicación de intervenciones para la mejora de la comprensión lectora

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Valdés Coronel, Marta; Moreno Pérez, Francisco Javier; Saldaña Sage, David (2018)
Article
Icon

An eye tracking study on the perception and comprehension of unimodal and bimodal linguistic inputs by deaf adolescents

Mastrantuono, Eliana; Saldaña Sage, David; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (Frontiers Media, 2017)
An eye tracking experiment explored the gaze behavior of deaf individuals when perceiving language in spoken and sign ...
Article
Icon

Atribución mentalista en adultos con discapacidad intelectual

Solís Campos, Adrián; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (Universidad de Sevilla, 2017)
Este estudio pretende conocer cómo es el rendimiento en varias tareas relacionadas con la Teoría de la Mente dentro de la ...
Presentation
Icon

Lo que ya sabemos y lo que deberíamos saber sobre las lenguas de signos: Revisión de una década de investigación

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (Real Patronato sobre Discapacidad, 2015)
En la ponencia se hace un repaso de la evolución de la investigación sobre las lenguas de signos en la última década. Se ...
Presentation
Icon

La evaluación del desarrollo temprano del vocabulario en LSE

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Cantillo, Coral; Valmaseda, Marian; Díez, María Aránzazu; Moreno Pérez, Francisco Javier; Montero, Ignacio; Pardo, María Jesús; Saldaña Sage, David; Pérez, Mar; Centro de Normalización Lingüística de la Lengua de Signos Española (Real Patronato sobre Discapacidad, 2015)
Ante la ausencia de instrumentos para evaluar el desarrollo temprano de la lengua de signos española (LSE), decidimos ...
Article
Article
Icon

Learning to read: The case of Moroccan students who learn Spanish

Aguilera Jiménez, Antonio; Delgado Rivas, Carmen María; Luque Lozano, Alfonso; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David (Cambridge University Press, 2013)
The aims of this study are to assess L1 and L2 variables that influence the reading acquisition of students of Moroccan ...
Article
Icon

Support, inclusion, and Special Education teachers’ attitudes toward the education of students with Autism Spectrum Disorders

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David; Moreno Pérez, Francisco Javier (Hindawi, 2012)
This study is aimed at assessing special education teachers’ attitudes toward teaching pupils with autism spectrum disorders ...
Presentation
Icon

Comprensión oral y escrita en español de alumnos inmigrantes de origen marroquí

Aguilera Jiménez, Antonio; Delgado Rivas, Carmen María; Luque Lozano, Alfonso; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David ([Oviedo] : Universidad de Oviedo, Instituto de Ciencias de la Educación , [2008], 2008)
Article
Icon

Lipreading in the prelingually deaf: What makes a skilled speechreader?

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (Universidad Complutense de Madrid, 2008)
Lipreading proficiency was investigated in a group of hearing-impaired people, all of them knowing Spanish Sign Language ...
Article
Icon

La atención educativa en el caso del alumnado con trastornos del espectro autista

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Moreno Pérez, Francisco Javier; Aguilera Jiménez, Antonio (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2007)
La investigación describe cómo se realiza la escolarización del alumnado con TEA y sus necesidades educativas. El estudio ...
Article
Icon

Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica en la resolución de problemas matemáticos

Juidías Barroso, Jerónimo; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General Técnica, 2007)
El artículo se inicia repasando el concepto «resolución de problema» y los distintos modelos de Resolución de Problemas ...
Article
Icon

Prevalence estimates of autism spectrum disorder in the school population of Seville, Spain

Aguilera Jiménez, Antonio; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (Taylor & Francis, 2007)
A preliminary task for the design and development of interventions for differentgroups of people with disabilities is to ...
Article
Icon

El uso educativo de la Lengua de Signos Española (LSE) y su problemática

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Mora Roche, Joaquín (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General Técnica, 2007)
En la última década se ha producido en España un notable avance en el reconocimiento de las posibilidades de la Lengua de ...
Article
Icon

Actitudes ante la discapacidad en el alumnado universitario matriculado en materias afines

Saldaña Sage, David; Aguilera Jiménez, Antonio; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (2006)
Chapter of Book
Icon

Aproximación a la realidad de la atención educativa a las personas con discapacidad: la formación de actitudes positivas ante la inclusión social

Aguilera Jiménez, Antonio; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Saldaña Sage, David (Universidad de Sevilla, 2006)
En este informe se presenta la memoria correspondiente al proyecto de innovación docente que, con el mismo título, ha sido ...
Presentation
Icon

Enseñanza del español a las personas sordas: ¿como primera o segunda lengua?

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes (Universidad de Sevilla, 2005)
Chapter of Book
Icon

Cuando los contenidos se centran en "lo práctico": percepción de los estudiantes de la metodología basada en casos

Saldaña Sage, David; Aguilera Jiménez, Antonio; García Gómez, Isabel; Moreno Pérez, Francisco Javier; Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Correa Manfredi, Juliana; Mesa López-Colmenar, José María; Castañeda Barrena, Rafael Juan; Villar Angulo, Luis Miguel (Universidad de Sevilla, 2004)
El presente trabajo se enmarca en la experiencia de innovación docente “Coordinación curricular e innovación docente en ...
Presentation
Icon

El potencial de la lengua de signos española como instrumento de comunicación

Rodríguez Ortiz, Isabel de los Reyes; Mora Roche, Joaquín (Universidad de Sevilla, 2004)