Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

La autarquía polícroma barroca antequerana (Andalucía, España)

 

Advanced Search
 
Opened Access La autarquía polícroma barroca antequerana (Andalucía, España)
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Author: Prado-Campos, Beatriz
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Pintura
Date: 2018
Published in: Las Encarnaciones de la Escultura Policromada - o - Flesh-tones in Polychrome Sculpture: ICOM-CC & Sculpture, Polycromy and Architectural Decorations Working Group Interin Meeting Madrid, 19 y 20 de noviembre de 2015. (2018), p 41-57
ISBN/ISSN: 978-92-9012-435-1
Document type: Presentation
Abstract: El objetivo de esta aproximación a la realidad histórica en la escultura en Antequera (Andalucía, España) es contribuir a la difusión internacional de su singularidad más allá de localismos o de las grandes escuelas por excelencia, desde una dimensión polícroma. La comparación entre las fuentes documentales y las obras conservadas manufacturadas por Juan Vázquez, Antonio Mohedano o Diego de Vega a finales del siglo XVI, constata el gusto de la época por el uso de encarnaciones a pulimento e indumentarias doradas y esgrafiadas. La constante demanda de la comitencia local y limítrofe permitió mantener un constante flujo de artistas que forjaron los talleres de Andrés de Carvajal y Diego Márquez en el siglo XVIII, las principales personalidades del estilo antequerano, desarrollando modelos iconográficos, tratamientos volumétricos y policromías (encarnaciones y ornamentaciones) reconocibles. The aim of this overview of methodologies employed in the practice of polychrome sculptures in Antequera (Andalusia, Spain), is to contribute to the international dissemination of their uniqueness beyond their immediate region. The comparison of available documentary sources and the preserved works themselves created by Juan Vázquez, Antonio Mohedano or Diego de Vega, at the end of the XVI century, confirm and indicate a ‘taste and preference’ prominent in that time for the use of ‘flessing’ to polish, gild and sgraffito techniques for costumes. The constant demand from the local and regional commissioning agents allowed for a continuous flow of artists to found the workshops of Andrés de Carvajal and Diego Márquez in the eighteenth century, the main personalities of the Antequera style, and develop recognised iconographic models, volumetric and polychrome treatments (flesh tones and ornamentation).
Cite: Prado-Campos, B. (2018). La autarquía polícroma barroca antequerana (Andalucía, España). En Las Encarnaciones de la Escultura Policromada - o - Flesh-tones in Polychrome Sculpture: ICOM-CC & Sculpture, Polycromy and Architectural Decorations Working Group Interin Meeting Madrid, 19 y 20 de noviembre de 2015. (41-57), Madrid: International Council of Museums, Committee for Conservation : Grupo Español del International Institute for Conservation
Size: 271.6Kb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/81169

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)