Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Hans in the dark: palaeolithic rock art in Gorham's Cave (Gibraltar)

 

Advanced Search
 
Opened Access Hans in the dark: palaeolithic rock art in Gorham's Cave (Gibraltar)
Cites

Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Manos en la oscuridad: arte paleolítico en Gorham's Cave (Gibraltar)
Author: Simón Vallejo, María Dolores
Cortés Sánchez, Miguel
Finlayson, Geraldine
Giles Pacheco, Francisco
Rodríguez Vidal, Joaquín
Calle Román, Lydia
Guillamet, Eudald
Finlayson, Clive
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Prehistoria y Arqueología
Date: 2018
Published in: SPAL, 27 (2), 15-28.
Document type: Article
Abstract: The work in the inner area of Gorham’s Cave, Gibraltar, has added to the Palaeolithic art located in the cave. Although work continues on the surveying and the study of the evidence found up to now, we present here a preview consisting of a representation of a red deer, and also a hand stencil, alongside numerous marks which have been found scattered throughout the inner cave. In this paper we present new data on the Upper Palaeolithic rock art in Gorham’s Cave (Gibraltar) including direct dating of a hand stencil. Situating this dating in the archaeological context of the stencil, we conclude that it is associated with the Solutrean technocomplexe. This is particularly significant in the light of recent reviews which put European hand stencils in the context of the Early or Initial Upper Palaeolithic. In this context, the Gorham data opens the discussion on the systematic chronological correlation of all hands in negatives of European Palaeolithic rock art. Los trabajos en la zona más interior de la cueva de Gorham (Gibraltar) han ampliado la zona con arte rupestre paleolítico en la cavidad. Aunque los trabajos continúan, presentamos en este trabajo un avance de los nuevos hallazgos, un ciervo y una mano en negativo, así como numerosos trazos. Así mismo, damos a conocer la datación directa mediante 14C-AMS de una mano en negativo y situamos el resultado obtenido en el contexto del registro arqueológico de Gorham, que nos lleva a proponer una ejecución durante el Solutrense evolucionado. El resultado es particularmente significativo a la luz del encuadre convencional a este tipo de de motivos, atribuidos normalmente a momentos antiguos del Paleolítico Superior. En este contexto, el dato de Gorham abre la discusión sobre esta correlación sistemática de todas las manos en negativos del arte paleolítico europeo.
Cite: Simón Vallejo, M.D., Cortés Sánchez, M., Finlayson, G., Giles Pacheco, F., Rodríguez Vidal, J., Calle Román, L.,...,Finlayson, C. (2018). Hans in the dark: palaeolithic rock art in Gorham's Cave (Gibraltar). SPAL, 27 (2), 15-28.
Size: 6.305Mb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/79575

DOI: 10.12795/spal.2018i27.14

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)