Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

The quality in educational attention received by children living with their mothers in Spanish prisons

 

Advanced Search
 

Show simple item record

dc.creator Jiménez Morago, Jesús Miguel es
dc.date.accessioned 2018-05-03T13:05:49Z
dc.date.available 2018-05-03T13:05:49Z
dc.date.issued 2005
dc.identifier.citation Jiménez Morago, J.M. (2005). The quality in educational attention received by children living with their mothers in Spanish prisons. Psychology in Spain, 9 (1), 13-20.
dc.identifier.issn 1137-9685 (electrónico) es
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11441/73968
dc.description.abstract In the wider context of a project whose objective was to study the development of children living with their mothers in prisons up to age three, an assessment was carried out of the quality of educational attention offered by nurseries within the four mother and baby units within the Spanish prison service. The instrument used was the Infant/Toddler Environment Rating Scale (Harm, Cryer, and Clifford, 1990). The data reveal that the quality of educational attention varies markedly from one centre to another: while in some cases the average score can be considered acceptable (4 out of a possible 7), in others it is cleary insufficient (2.2). The aspects scoring highest were classroom interaction and language activities; on the other hand, the lowest scores were for personal care routines and learning activities. Finally these scores are compared with those of external public nurseries, and some suggestions are made for improving the quality of these programmes and the conditions in which they are provided. es
dc.description.abstract Como parte de una investigación cuyo objetivo era estudiar el desarrollo de los niños que residen con sus madres en centros penitenciarios hasta los 3 años, se evaluó la calidad de la atención educativa de las escuelas infantiles en el interior de las cuatro unidades de madres dependientes de la administración penitenciaria estatal. El instrumento empleado fue la Infant/Toddler Environment Rating Scale (Harms, Cryer & Clifford, 1990). Los datos revelan que la calidad de la atención educativa varía notablemente de unos centros a otros: mientras en unos casos la puntuación media puede considerarse aceptable (4 sobre un máximo de 7), en otros resulta claramente insuficiente (2.2). Los aspectos que resultan mejor valorados son la interacción en el aula y las actividades de lenguaje; por su parte, los que reciben una puntuación más baja se refieren a las rutinas de cuidados personales y a las actividades de aprendizaje. Finalmente, se comparan estas puntuaciones con las de las escuelas infantiles publicas del exterior y se realizan algunas sugerencias para mejorar las condiciones en las que se ofrecen estos programas, así como la calidad de la atención educativa que reciben estos niños y niñas. es
dc.format application/pdf es
dc.language.iso eng es
dc.publisher Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid es
dc.relation.ispartof Psychology in Spain, 9 (1), 13-20.
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ *
dc.title The quality in educational attention received by children living with their mothers in Spanish prisons es
dc.type info:eu-repo/semantics/article es
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es
dc.rights.accessrights info:eu-repo/semantics/openAccess es
dc.contributor.affiliation Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación es
dc.relation.publisherversion http://www.psychologyinspain.com/content/full/2005/frame.asp?id=9002 es
idus.format.extent 8 p. es
dc.journaltitle Psychology in Spain es
dc.publication.volumen 9 es
dc.publication.issue 1 es
dc.publication.initialPage 13 es
dc.publication.endPage 20 es
dc.identifier.sisius 6617066 es
Size: 141.2Kb
Format: PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record