dc.creator | Jiménez Morago, Jesús Miguel | es |
dc.date.accessioned | 2018-05-03T13:05:49Z | |
dc.date.available | 2018-05-03T13:05:49Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.citation | Jiménez Morago, J.M. (2005). The quality in educational attention received by children living with their mothers in Spanish prisons. Psychology in Spain, 9 (1), 13-20. | |
dc.identifier.issn | 1137-9685 (electrónico) | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/73968 | |
dc.description.abstract | In the wider context of a project whose objective was to study the development of children living with their mothers in prisons
up to age three, an assessment was carried out of the quality of educational attention offered by nurseries within the
four mother and baby units within the Spanish prison service. The instrument used was the Infant/Toddler Environment
Rating Scale (Harm, Cryer, and Clifford, 1990). The data reveal that the quality of educational attention varies markedly
from one centre to another: while in some cases the average score can be considered acceptable (4 out of a possible 7), in
others it is cleary insufficient (2.2). The aspects scoring highest were classroom interaction and language activities; on the
other hand, the lowest scores were for personal care routines and learning activities. Finally these scores are compared
with those of external public nurseries, and some suggestions are made for improving the quality of these programmes and
the conditions in which they are provided. | es |
dc.description.abstract | Como parte de una investigación cuyo objetivo era estudiar el desarrollo de los niños que residen con sus madres en centros
penitenciarios hasta los 3 años, se evaluó la calidad de la atención educativa de las escuelas infantiles en el interior
de las cuatro unidades de madres dependientes de la administración penitenciaria estatal. El instrumento empleado fue la
Infant/Toddler Environment Rating Scale (Harms, Cryer & Clifford, 1990). Los datos revelan que la calidad de la atención
educativa varía notablemente de unos centros a otros: mientras en unos casos la puntuación media puede considerarse
aceptable (4 sobre un máximo de 7), en otros resulta claramente insuficiente (2.2). Los aspectos que resultan mejor valorados
son la interacción en el aula y las actividades de lenguaje; por su parte, los que reciben una puntuación más baja se
refieren a las rutinas de cuidados personales y a las actividades de aprendizaje. Finalmente, se comparan estas puntuaciones
con las de las escuelas infantiles publicas del exterior y se realizan algunas sugerencias para mejorar las condiciones
en las que se ofrecen estos programas, así como la calidad de la atención educativa que reciben estos niños y niñas. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid | es |
dc.relation.ispartof | Psychology in Spain, 9 (1), 13-20. | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | The quality in educational attention received by children living with their mothers in Spanish prisons | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación | es |
dc.relation.publisherversion | http://www.psychologyinspain.com/content/full/2005/frame.asp?id=9002 | es |
idus.format.extent | 8 p. | es |
dc.journaltitle | Psychology in Spain | es |
dc.publication.volumen | 9 | es |
dc.publication.issue | 1 | es |
dc.publication.initialPage | 13 | es |
dc.publication.endPage | 20 | es |
dc.identifier.sisius | 6617066 | es |