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Persuasión y mito en los orígenes del drama sánscrito. A propósito del primer libro del Nāṭyaśāstra

 

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Título alternativo: Persuasion and myth in the origins of Sanskrit drama. Apropos of Nāṭyaśāstra's first book
Author: Figueroa Castro, Óscar
Date: 2014
Published in: Habis, 45, 151-165
Document type: Article
Abstract: La reflexión sobre los orígenes del drama sánscrito ha girado alrededor de dos tesis: por un lado, un origen védico-ritual; por el otro, un origen al margen del ritualismo brahmánico. A la luz de dicha controversia, el artículo revisa el mito sobre el origen del teatro en el primer capítulo del “Nāṭyaśāstra” (aprox. siglos II-IV d. C.) y estudia la compleja idea de origen articulada en este testimonio tardío, la cual descansa en un intercambio de premisas védicas y no védicas, religiosas y puramente teatrales, insertas en una retórica fundacional y, “justamente por ello”, con una clara conciencia de la necesidad de retener un halo arcaico. The study about the origins of Sanskrit drama has revolved around two positions: on the one hand, a Vedic-ritual origin; on the other, an origin outside Brahmanical ritualism. In the light of such controversy, this paper studies the myth about the origins of drama in the first chapter of the “Nāṭyaśāstra” (ca. II-IV A. D.), and explores the complex idea of origin articulated in this late testimony. This rests upon an interplay of Vedic and non-Vedic, religious and purely theatrical presuppositions, both inserted within a seminal rhetoric, which, “for that very reason”, exhibits a deep awareness about the importance of preserving an archaic aura.
Size: 827.8Kb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/31400

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