Article
El sentido de la educación musical en una educación concebida como motor de la economía del conocimiento: una propuesta de marco filosófico
Alternative title | The sense of music education in education conceived as an engine of the knowledge economy: a philosophical framework proposal |
Author/s | Fernández Jiménez, Antonio
Jorquera Jaramillo, María Cecilia |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Educación Artística |
Publication Date | 2017 |
Deposit Date | 2020-05-21 |
Published in |
|
Abstract | Los cambios producidos por la Sociedad y la Economía del Conocimiento están presentes también en las políticas educativas que reducen la importancia de las enseñanzas artísticas y la música en los currículos. En este ... Los cambios producidos por la Sociedad y la Economía del Conocimiento están presentes también en las políticas educativas que reducen la importancia de las enseñanzas artísticas y la música en los currículos. En este artículo se revisa la bibliografía sobre la educación musical actual, encontrándose dos enfoques contrapuestos: económico y ciudadano. El segundo se incluye en una educación que pretende desarrollar las múltiples facetas del ser humano para participar en la sociedad actual. La música contribuye a este enfoque ciudadano, pero para ello se necesita elaborar un pensamiento filosófico sobre educación musical capaz de fundamentarla y que responda a temas relevantes, generando conocimiento y acción a través de la música para producir cambios. Changes produced by the Knowledge-based Society and Economy have an influence on educational policies, attaching less importance to arts and music education within the curriculum. This article offers a literature review ... Changes produced by the Knowledge-based Society and Economy have an influence on educational policies, attaching less importance to arts and music education within the curriculum. This article offers a literature review on present music education, where two opposite perspectives were found in: economic and social. The latter educational perspective aims the development of multiple human aspects in order to participate in current society. Music contributes to this goal, generating knowledge and action by means of it. To achieve this, philosophical thinking on music education, able to give fundament to music education and to respond to relevant topics for current education, should be elaborated. |
Funding agencies | Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO). España |
Project ID. | EDU2014-58066-P |
Citation | Fernández Jiménez, A. y Jorquera Jaramillo, M.C. (2017). El sentido de la educación musical en una educación concebida como motor de la economía del conocimiento: una propuesta de marco filosófico. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 95-107. https://doi.org/10.5209/RECIEM.54834. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
El sentido de la educación musical ... | 504.5Kb | [PDF] | View/ | |
This item appears in the following collection(s)
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Article
Recursos para la enseñanza de la lectura musical: el uso de los editores de partituras en actividades creativas
Galera Núñez, María del Mar (Universidad de Sevilla: Facultad de Ciencias de la Educación, 2013)El artículo trata de cómo la enseñanza de la notación musical tradicional se puede enriquecer o favorecer a través de la ...
-
Article
Music Notation Software as a Means to Facilitate the Study of Singing Musical Scores
Galera Núñez, María del Mar; Tejada Giménez, Jesús; Trigo Sánchez, María Eva (EOS, 2013)Introduction. Learning to read music is a complex task which becomes more difficult if it involves students who have ...
-
Article
Music teaching and the Spanish Regenerationism: Felipe Pedrell and the Academia Granados
Pacheco Costa, Alejandra (Taylor & Francis, 2020)During the last decades of the nineteenth century and the first half of the twentieth, a serious concern regarding the ...