dc.creator | Belmonte Postigo, José Luis | es |
dc.date.accessioned | 2020-03-20T10:28:06Z | |
dc.date.available | 2020-03-20T10:28:06Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Belmonte Postigo, J.L. (2019). A Caribbean Affair: The Liberalisation of the Slave Trade in the Spanish Caribbean, 1784-1791. Culture & History Digital Journal, 8 (1) | |
dc.identifier.issn | 2253-797X | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/94378 | |
dc.description.abstract | The liberalisation of the slave trade in the Spanish Caribbean ended with a series of political measures
which aimed to revitalise the practice of slavery in the region. After granting a series of monopoly contracts (asientos)
to merchant houses based in other western European nations to supply slaves to Spanish America, the Spanish
monarchy decided to liberalise import mechanisms. These reforms turned Cuba, especially Havana, into the most
important slave trade hub within the Spanish Caribbean. Havana was connected with both Atlantic and inter-colonial
trade networks, while other authorised ports imported slaves from other Caribbean territories; Spanish, British,
Dutch, Danish and American traders all participated in this trade, and slave trafficking became the most profitable
form of commerce in the region during this period. | es |
dc.description.abstract | Un asunto caribeño. La liberalización del comercio de esclavos en el Caribe hispánico, 1784-1791.-
La liberalización del comercio de esclavos en el Caribe hispánico culminó una serie de medidas políticas que trataron
de revitalizar el esclavismo en la región. Tras firmar dos contratas para el abastecimiento de esclavos, la monarquía
española decidió flexibilizar los mecanismos para su introducción. Esta política confirmó a Cuba, especialmente
a La Habana, como la región esclavista más importante. Mientras La Habana estuvo conectada al comercio atlántico
de esclavos, además de a circuitos intercoloniales, el resto de puertos habilitados obtuvieron sus esclavos de otros
territorios caribeños, gracias al aporte de comerciantes españoles, británicos, holandeses, daneses y estadounidenses,
constituyéndose este comercio regional como dominante en este periodo. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 14 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | IH-CSIC | es |
dc.relation.ispartof | Culture & History Digital Journal, 8 (1) | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Atlantic Slave trade | es |
dc.subject | Intercolonial trade | es |
dc.subject | Cuba | es |
dc.subject | Venezuela | es |
dc.subject | Puerto Rico | es |
dc.subject | Santo Domingo | es |
dc.subject | Comercio atlántico de esclavos | es |
dc.subject | Comercio intercolonial | es |
dc.title | A Caribbean Affair: The Liberalisation of the Slave Trade in the Spanish Caribbean, 1784-1791 | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Historia de América | es |
dc.relation.projectID | HAR-2016-78056-P | es |
dc.relation.projectID | H2020-MSCA-RISE-2018 | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.3989/chdj.2019.014 | es |
dc.identifier.doi | chdj.2019.014 | es |
dc.journaltitle | Culture & History Digital Journal | es |
dc.publication.volumen | 8 | es |
dc.publication.issue | 1 | es |
dc.contributor.funder | Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO). España | es |