Article
A Caribbean Affair: The Liberalisation of the Slave Trade in the Spanish Caribbean, 1784-1791
Author/s | Belmonte Postigo, José Luis |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Historia de América |
Publication Date | 2019 |
Deposit Date | 2020-03-20 |
Published in |
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Abstract | The liberalisation of the slave trade in the Spanish Caribbean ended with a series of political measures
which aimed to revitalise the practice of slavery in the region. After granting a series of monopoly contracts ... The liberalisation of the slave trade in the Spanish Caribbean ended with a series of political measures which aimed to revitalise the practice of slavery in the region. After granting a series of monopoly contracts (asientos) to merchant houses based in other western European nations to supply slaves to Spanish America, the Spanish monarchy decided to liberalise import mechanisms. These reforms turned Cuba, especially Havana, into the most important slave trade hub within the Spanish Caribbean. Havana was connected with both Atlantic and inter-colonial trade networks, while other authorised ports imported slaves from other Caribbean territories; Spanish, British, Dutch, Danish and American traders all participated in this trade, and slave trafficking became the most profitable form of commerce in the region during this period. Un asunto caribeño. La liberalización del comercio de esclavos en el Caribe hispánico, 1784-1791.- La liberalización del comercio de esclavos en el Caribe hispánico culminó una serie de medidas políticas que trataron de ... Un asunto caribeño. La liberalización del comercio de esclavos en el Caribe hispánico, 1784-1791.- La liberalización del comercio de esclavos en el Caribe hispánico culminó una serie de medidas políticas que trataron de revitalizar el esclavismo en la región. Tras firmar dos contratas para el abastecimiento de esclavos, la monarquía española decidió flexibilizar los mecanismos para su introducción. Esta política confirmó a Cuba, especialmente a La Habana, como la región esclavista más importante. Mientras La Habana estuvo conectada al comercio atlántico de esclavos, además de a circuitos intercoloniales, el resto de puertos habilitados obtuvieron sus esclavos de otros territorios caribeños, gracias al aporte de comerciantes españoles, británicos, holandeses, daneses y estadounidenses, constituyéndose este comercio regional como dominante en este periodo. |
Funding agencies | Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO). España |
Project ID. | HAR-2016-78056-P
H2020-MSCA-RISE-2018 |
Citation | Belmonte Postigo, J.L. (2019). A Caribbean Affair: The Liberalisation of the Slave Trade in the Spanish Caribbean, 1784-1791. Culture & History Digital Journal, 8 (1) |
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