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Artículo

dc.creatorCantero Sánchez, Maytees
dc.date.accessioned2019-04-25T10:42:30Z
dc.date.available2019-04-25T10:42:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationCantero Sánchez, M. (2018). On Racism and the Impossibility of Mourning: A Critical Reading of Claudia Rankine‘s Citizen, an American Lyric. Revista de Estudios Norteamericanos, 22, 83-101.
dc.identifier.issn1133-309Xes
dc.identifier.issn2253-8410es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/85960
dc.description.abstractClaudia Rankine‘s Citizen, An American Lyric (2015) problematizes the notion of citizenship through theory-laden poetical prose, images, and video scripts. This paper aims to critically read Citizen, the theoretical work In the Wake: on Blackness and Being (2016) written by Christina Sharpe, and Sara Ahmed‘s Phenomenology of Whiteness (2007) and Living a Feminist Life (2017). The trace of canonical thinkers for Critical Race Theory (CRT) such as Frantz Fanon or Achille Mbembe will also be observed. I contend that Citizen can be read in the vein of a theoretical work close to CRT approaches, as it tackles similar topics such as death, structural racism, necropolitics, and raced intimacy. It provides multiple illustrative cases which are poetry-laden and politically-laden, as well as theoretical statements that give accounts of the phenomenology of racism in current US.es
dc.description.abstractEl libro Citizen, An American Lyric (2015) de Claudia Rankine problematiza la noción de ciudadanía desde una prosa poética saturada de teoría, imágenes y guiones para vídeos. Este artículo tiene como objetivo leer de manera crítica Citizen, la obra teórica In the Wake: on Blackness and Being (2016) escrito por Christina Sharpe y las obras Phenomenology of Whiteness (2007) y Living a Feminist Life (2017) de Sara Ahmed. También se mencionarán trabajos canónicos dentro de los estudios críticos de raza como los de Frantz Fanon o Achille Mbembe. Se argumentará que Citizen puede ser leído en la línea de estos trabajos teóricos cercanos a posturas de estudios críticos de raza ya que se encuentran representados temas similares como la muerte, el racismo estructural, la necropolítica, las agresiones en la esfera más íntima en relación con la raza, etc. proporcionando múltiples casos ilustrativos. Dichos casos están cargados de lírica y de política, y son a su vez afirmaciones teóricas que dan cuenta de la fenomenología del racismo en la actualidad en los Estados Unidos.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofRevista de Estudios Norteamericanos, 22, 83-101.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRacees
dc.subjectRacismes
dc.subjectPoetryes
dc.subjectBlacknesses
dc.subjectNecropoliticses
dc.subjectRazaes
dc.subjectRacismoes
dc.subjectPoesíaes
dc.subjectNegritudes
dc.subjectNecropolíticaes
dc.titleOn Racism and the Impossibility of Mourning: A Critical Reading of Claudia Rankine‘s Citizen, an American Lyrices
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.12795/REN.2018.i22.04es
dc.identifier.doi10.12795/REN.2018.i22.04es
idus.format.extent19 p.es
dc.journaltitleRevista de Estudios Norteamericanoses
dc.publication.issue22es
dc.publication.initialPage83es
dc.publication.endPage101es

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