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Artículo

dc.creatorLima, Helenaes
dc.date.accessioned2018-07-06T10:13:51Z
dc.date.available2018-07-06T10:13:51Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationLima, H. (2013). Oporto newspapers and the city readers. The construction of editorial and audiences identities. RIHC: Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 1, 74-91.
dc.identifier.issn2255-5129es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/76947
dc.description.abstractThe three Oporto daily newspapers O Comércio do Porto, O Primeiro de Janeiro and Jornal de Notícias were founded during the XIX century and steadily grew in prestige and respect amongst the national Portuguese press. These papers began as local and ideological projects supported by political parties and a powerful commercial association but gradually evolved to more comprehensive newspapers with a wider range of lectors. Each particular profile was built through editorial policies which led to strategies of audience identification, underlined by the charisma of their owners and directors. The aim of this study is to identify the engagement processes with readers in their early days and the methodology will rely on sources such as newspapers contents and some other specialized publications. The key moments of evolution in Comércio, Janeiro and Notícias will be tracked by the adaptation to the modernization challenges according to reports, newspapers and some senior journalists’ testimonieses
dc.description.abstractLos periódicos de Oporto O Comércio do Porto, O Primeiro de Janeiro y Jornal de Notícias, surgieron en el siglo XIX y gradualmente se tornaron títulos nacionales de prestigio. Inicialmente dos de ellos eran proyectos ideológicos de partidos políticos locales y el tercero tenía el respaldo de la asociación comercial, pero con el tiempo fueron evolucionando hacia modelos de información más anchos, ampliando el círculo de lectores. El perfil informativo de cada uno se construyó en articulación con públicos específicos y a través de la promoción de procesos de identificación, reforzada por la acción de propietarios y directores carismáticos. El objetivo de este estudio es identificar estas características editoriales y procesos de conquista del público en sus primeras etapas, según una metodología basada en el contenido de los periódicos y publicaciones especializadas. Los momentos clave de la transformación serán identificados por los periódicos, informes y testimonios de periodistases
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Sevilla
dc.relation.ispartofRIHC: Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 1, 74-91.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectOporto daily newspaperses
dc.subjecteditorial profilees
dc.subjectaudience identificationes
dc.subjectPerfil editoriales
dc.subjectAudienciases
dc.subjectOportoes
dc.titleOporto newspapers and the city readers. The construction of editorial and audiences identitieses
dc.title.alternativePeriódicos de Oporto, públicos de la ciudad : la construcción de la identidad editorial y las audienciases
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttp://institucionales.us.es/revistarihc/web/numeros-anteriores/es
idus.format.extent18es
dc.journaltitleRIHC: Revista Internacional de Historia de la Comunicaciónes
dc.publication.issue1es
dc.publication.initialPage74es
dc.publication.endPage91es

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