Article
Pauline E. Hopkins's intertextual aesthetics in Contending Forces
Author/s | Manuel, Carme |
Publication Date | 2017 |
Deposit Date | 2018-06-15 |
Published in |
|
Abstract | Pauline E. Hopkins‘s attitude towards fiction as a terrain where political and social truths could be uttered, helped her establish a new hybrid writing paradigm in Contending Forces, her historical romance. The extraordinary ... Pauline E. Hopkins‘s attitude towards fiction as a terrain where political and social truths could be uttered, helped her establish a new hybrid writing paradigm in Contending Forces, her historical romance. The extraordinary intertextual load of references, verbatim borrowings and changed citations, her Emersonian ―noble borrowing,‖ is in fact both an audacious maneuvering of popular literature, and a systematic and subversive redrafting of preceding canonical texts from the Anglo-American literary traditions and of contemporary historical political testimonies. Hopkins‘s palimpsestic aesthetics recreate a sense of African American literary interventions aimed at recomposing a new black archival imaginary redeemed of racist detritus. Hopkins does not emerge in this novel as a plagiarist, as happens in some of her novels, but as an alluder, a narrative voice that always signals readers towards the racial burden of the past hidden in a corpus of intertextual debts to anchor her African American historical romance in a world of textually independent dependence. La actitud de Pauline E. Hopkins hacia la ficción como campo para la expresión de verdades políticas y sociales hizo posible que estableciera un nuevo paradigma narrativo en su novela histórica Contending Forces. La ... La actitud de Pauline E. Hopkins hacia la ficción como campo para la expresión de verdades políticas y sociales hizo posible que estableciera un nuevo paradigma narrativo en su novela histórica Contending Forces. La extraordinaria cantidad de referencias intertextuales, préstamos literales y citas transformadas, su emersoniano ―tomar prestado con nobleza,‖ es en realidad una maniobra audaz propia de la literatura popular, pero también una reconstrucción sistemática y atrevida de textos canónicos anteriores con el fin de recomponer un nuevo archivo creativo afroamericano libre de detritos racistas. En esta novela, Hopkins no plagia, como así ocurre en otras de sus obras, sino que alude a otros títulos con una voz narrativa que siempre indica a los lectores cuál es la carga racial existente del pasado oculto dentro de un corpus de deudas intertextuales, que sitúan su novela histórica en un mundo de dependencia intertextual independiente. |
Project ID. | FFI2013-44747-P |
Citation | Manuel, C. (2017). Pauline E. Hopkins's intertextual aesthetics in Contending Forces. Revista de estudios norteamericanos, 21, 13-66. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
1.MANUEL.pdf | 695.5Kb | [PDF] | View/ | |