dc.creator | Herrera Sánchez, Isabel María | es |
dc.creator | León Rubio, José María | es |
dc.creator | Medina Anzano, Silvia | es |
dc.date.accessioned | 2018-01-24T11:06:49Z | |
dc.date.available | 2018-01-24T11:06:49Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.citation | Herrera Sánchez, I.M., León Rubio, J.M. y Medina Anzano, S. (2005). A pragmatic guideline for evaluation of social intervention. The Spanish Journal of Psychology, 8 (1), 21-29. | |
dc.identifier.issn | 1138-7416 (impreso) | es |
dc.identifier.issn | 1988-2904 (electrónico) | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/69468 | |
dc.description.abstract | Considering the many theoretical and methodological viewpoints in the field of evaluation,
a guideline was established to facilitate the evaluation of social intervention programs.
For this purpose, the goals of the evaluation were taken into account: (a) planning
interventions, (b) learning and continuous improvement of interventions, (c) programming
policies, and (d) transformation of society. These goals will determine the perspective of
the analysis selected (focusing on the evaluand or the context) and the strategies for
change employed (focusing on processes or results). The elements that, according to
Shadish, Cook, and Levinton (1991), constitute the theory of evaluation (evaluand, value,
building of knowledge, and uses) have also been considered. The analysis of all these
components led to the elaboration of a guideline to orient the practice of evaluation from
a pragmatic perspective, in accordance with the demands and needs of a certain social
context. | es |
dc.description.abstract | Considerando la multiplicidad de perspectivas teóricas y metodológicas existentes en el
campo de la evaluación, se ha elaborado una pauta que permita conducir la evaluación
de programas de intervención social. Para ello se han tenido en cuenta los propósitos
u objetivos que puede perseguir la evaluación: (a) planificación de intervenciones, (b)
aprendizaje y mejora continua de las intervenciones, (c) programación de políticas, y (d)
transformación de la sociedad. Estos objetivos determinarán la perspectiva de análisis
adoptada (centrada en el evaluando o en su contexto) y las estrategias de cambio
utilizadas (orientadas a los procesos o a los resultados). Se han considerado también
los elementos que para Shadish, Cook y Levinton (1991) constituyen la teoría de la
evaluación (evaluando, valor, construcción del conocimiento y usos). El análisis de todos
estos componentes ha permitido elaborar una guía que oriente la práctica de la evaluación
desde una perspectiva pragmática acorde a las demandas y necesidades que se planteen
en un contexto social determinado. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Cambridge University Press | es |
dc.relation.ispartof | The Spanish Journal of Psychology, 8 (1), 21-29. | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Program evaluation | es |
dc.subject | Social intervention | es |
dc.subject | Evaluation theory | es |
dc.subject | Evaluation practice | es |
dc.subject | Evaluación de programas | es |
dc.subject | Intervención social | es |
dc.subject | Teoría de la evaluación | es |
dc.subject | Práctica de la evaluación | es |
dc.title | A pragmatic guideline for evaluation of social intervention | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Social | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.1017/S1138741600004923 | es |
dc.identifier.doi | 10.1017/S1138741600004923 | es |
idus.format.extent | 9 p. | es |
dc.journaltitle | The Spanish Journal of Psychology | es |
dc.publication.volumen | 8 | es |
dc.publication.issue | 1 | es |
dc.publication.initialPage | 21 | es |
dc.publication.endPage | 29 | es |
dc.identifier.sisius | 6616512 | es |