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Artículo

dc.creatorChristodoulou, Panoses
dc.date.accessioned2017-07-05T08:45:55Z
dc.date.available2017-07-05T08:45:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationChristodoulou, P. (2017). Thucydides Philosophistoricus: the way of life of the historian. Araucaria, 37, 151-167.
dc.identifier.issn1575-6823es
dc.identifier.issn2340-2199es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11441/61993
dc.description.abstractAlthough Thucydides does not shed light on the reasons and the historical facts relating to his departure from Athens, he is certainly far clearer on the effects that this event had on his work. He explicitly recognizes that the condition of exile offered him the rather unique possibility to observe the conflict from the Peloponnesian side as well and to follow the course of events without being distracted by troubles or other activities (καθ’ ἡσυχίαν). In this study I emit the hypothesis that in 5.26 Thucydides makes an indirect allusion to the fact that a life of quietude, which liberates the eminent thinker from engagement in political life, is the path leading to intellectual production. This reading can help us recognize the intellectual affinities between Thucydides and the Athenian thinkers of the end of the fifth century BC and more particularly with Socrates’s circle.es
dc.description.abstractAunque Tucídides no arroja luz sobre las razones ni sobre los hechos históricos relativos a su salida de Atenas, sí es de lejos más preciso acerca de las consecuencias que tal acontecimiento tuvo sobre su obra. Reconoce explícitamente que su condición de exiliado le ofreció la posibilidad más bien única de observar el conflicto desde el lado peloponesio, como también la de seguir el curso de los acontecimientos sin que los problemas u otras ocupaciones (καθ’ ἡσυχίαν) le distrajesen. En el presente estudio propongo la hipótesis de que en 5.26 Tucídides alude indirectamente al hecho de que una vida tranquila, que libera al eminente pensador de todo compromiso con la vida política, constituye la vía que lleva hacia la producción intelectual. Tal lectura permite ayudarnos a reconocer las afinidades intelectuales entre Tucídides y los pensadores atenienses de finales del siglo V antes de nuestra era, y en especial con las del círculo socrático.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofAraucaria, 37, 151-167.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectExilees
dc.subjectIntellectuales
dc.subjectTranquillityes
dc.subjectPhilosopherses
dc.subjectPericleses
dc.subjectExilioes
dc.subjectIntelectuales
dc.subjectTranquilidades
dc.subjectFilósofoses
dc.titleThucydides Philosophistoricus: the way of life of the historianes
dc.title.alternativeTucídides, historiador-filósofo: la manera de vivir del historiadores
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.12795/araucaria.2017.i37.07es
dc.identifier.doi10.12795/araucaria.2017.i37.07es
idus.format.extent18es
dc.journaltitleAraucariaes
dc.publication.issue37es
dc.publication.initialPage151es
dc.publication.endPage167es

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